מפקחי הבנייה בחופשה בשל הקורונה ואיש לא דואג לבריאותם של פועלי הבניין

עשרות אלפי פועלי בניין ממשיכים בעבודתם כרגיל חרף התפרצות הקורונה, אך אין מי שיבדוק כי הוראות משרד הבריאות נשמרות באתרי הבנייה. זאת מפני שכ-70% ממפקחי הבנייה הוצאו לחופשה כמו רוב העובדים במשק, בשל התפשטות הנגיף. כך חשפה יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) בשיחה שנערכה אמש (שלישי) על ידי חד"ש באמצעות אפליקציית זום והפייסבוק בהשתתפות עורך השבועון "זו הדרך", ד"ר אפרים דוידי.

יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ עאידה תומא-סלימאן, בישיבה שנערכה אתמול במשכן הכנסת (צילום: הכנסת)

 

פועלים ומפקחי עבודה פנו בימים האחרונים לקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה והביעו חשש לבריאותם מפני שהם עובדים בקבוצות גדולות וצפופות. ממונה בטיחות שעובד בכמה אתרים במרכז הארץ כתב השבוע לשר העבודה והרווחה, אופיר אקוניס, כי ההנחיות שאוסרות על התקהלות וקובעות שיש לשמור על מרחק של שני מטרים זה מזה לא מתקיימות. "זה נובע מאופי העבודות בבנייה", כתב, "ישנם אתרי בנייה גדולים של למעלה ממאה עובדים ביחד. אני, כמו רבים מחבריי, נדרש להמשיך לעבוד שכן הפסקת עבודה ביוזמתנו עשויה לסכן את המשך העסקתנו". עוד כתב ממונה הבטיחות: "אני, כמו חברים רבים לעבודה, חרד, מודאג ומבולבל. בבקשה תגן עלינו כעובדים מהסכנות לבריאותנו ולבריאות בני משפחתנו".

מפקח העבודה הראשי במשרד העבודה והרווחה, חזי שוורצמן, אמר אתמול בדיון בוועדת העבודה והרווחה כי האחריות לחיי הפועלים מוטלת על הפועלים. "לכל עובד יש אחריות לשמור על חייו, המפקחים נשלחים כדי להגדיל את הבטיחות במקום הבנייה", אמר, "גם כך מטלתם היא כבדה מאוד בימים אלו והמציאות באתרי הבנייה היא בעייתית ומסוכנת. לא מתפקידנו לפזר התקהלויות באתרי בנייה".

קבוצה למאבק בתאונות בנייה ותעשייה פנו בשבוע שעבר לראש הממשלה ולשרי העבודה והרווחה, הבריאות והשיכון בדרישה שיקבעו כיצד יש להגן על הפועלים מפני הקורונה, אך הדבר לא נעשה עד כה. "יש לקבוע הנחיות מחייבות לגבי האמצעים שיש לנקוט להגנה על עובדים מפני הידבקות בווירוס הקורונה בעבודתם, בהסעה לעבודה ובמקומות מגורים באחריות המעסיק, לרבות בכל הנוגע לשימוש בציוד מגן ולחובה לערוך בקביעות בדיקות להידבקות בנגיף", כתבה הקבוצה והוסיפה כי יש לבחון מחדש את המשך הפעלת ענף הבנייה בהיקף מלא בשל המצב.

מנהלת הקבוצה, הדס תגרי, אמרה על הדיון אתמול: "שמענו באופן מקומם את כל אחד מהגורמים הרגולטוריים הרלוונטיים מתנער מאחריותו לשלומם של העובדים". תגרי הוסיפה כי הממשלה צריכה "להתקין ללא דיחוי תקנות שעת חירום שיסדירו נהלים להגנה על בריאותם".

יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ תומא-סלימאן, אמרה כי הפועלים הם "אלפי אנשים שבאים במגע עם המונים מדי יום. הם עלולים להיות מקור הדבקה עיקרי ולהדביק את כלל האוכלוסייה". היא הוסיפה כי "המדינה הגדירה את עובדי הבניין כחיוניים למשק, אך את המפקחים של משרד העבודה הוציאו לחל"ת. אם דורשים מהפועלים הפלסטיניים לשהות בשטח ישראל חודשיים, יש למצוא דרך שפוטרת אותם מתשלומים על טיפולים רפואיים".

 

לשיחה שנערכה אמש בהשתתפות ח"כ עאידה תומא-סלימאן וד"ר אפרים דוידי:

https://www.facebook.com/hadash.org.il/videos/228754391572986/