מפנה פוליטי בצ'ילה: מפלה בבחירות לממשלת הימין הניאו-ליברלית והתחזקות הקומוניסטים

ממשלת צ'ילה הימנית בראשות הנשיא סבסטיאן פיניירה נחלה מפלה קשה בבחירות שנערכו לפני כשבועיים (15 ו-16 במאי) במדינה הלטינו-אמריקאית. זאת, על רקע התסיסה החברתית הגוברת והעמקת המשבר הכלכלי, הפוליטי והחברתי שהחל עוד בטרם פרצה מגפת הקורונה.

"איראסי ראשת עיר", כרזה של המפלגה הקומוניסטית הצ'יליאנית

 

אזרחי צ'ילה נקראו להשתתף בבחירות לאסיפה מכוננת לכתיבה מחדש של חוקת המדינה, וכן בבחירות לראשי המחוזות והערים – וממשלת הימין הפסידה בכל אחת מהן. הניצחון המשמעותי ביותר של השמאל התרחש בבירה סנטיאגו, בה ניצחה חברת מועצת העיר, הכלכלנית ופעילת המפלגה הקומוניסטית איראסי הסלר (31). נגד כל התחזיות, ניצחה המועמדת הצעירה את מועמד הממשלה והפוליטיקאי הוותיק פליפה אלסנדרי.

בעיר רקולטה הסמוכה ניצח בתמיכתם של 65% מקולות הבוחרים ראש העיר הקומוניסטי דניאל חדואה, המועמד לנשיאות של מערך הכוחות בשמאל הכולל את המפלגה הקומוניסטית ואת החזית הרחבה. חדואה, בן 53, הוא אדריכל וסוציולוג המכהן מאז 2012 כראש העיר רקולטה, פרבר עני של העיר סנטיאגו. חדואה הוא בן למשפחה פלסטינית שהיגרה לצ'ילה בתחילת המאה שעברה והתיישבה בשכונה.

בעיר הצ'יליאנית השנייה בגודלה, ולפראיסו, ניצחה בבחירות החזית הרחבה – שותפתה של המפלגה הקומוניסטית. ברוב המחוזות יתקיים סיבוב שני, ורב הסיכוי שמועמדי השמאל יבחרו למושלים.

בתום ספירת הקולות התברר, כי גם בבחירות הישירות לנציגי העם באסיפה המכוננת, זו שעתידה לחוקק חוקה חדשה במקום החוקה שנחקקה בעת שלטונו הרצחני של הגנרל אוגוסט פינושה, נחלו הממשלה וכל כוחות הימין מפלה קשה. לפחות 40% מהצירים שנבחרו הם פעילים במפלגות השמאל ועוד כ-20% הם נציגי העמים המקוריים, המתנגדים נחרצות לממשלת פיניירה. ביטול החוקה היה הדרישה המרכזית בהתקוממות העממית אשר פרצה בצ'ילה באוקטובר 2019 ונמשכה עד תחילת משבר הקורונה. יצוין שהמחאות ההמוניות התחדשו בחודשיים האחרונים.

 

מלכת הדבורים

מ-28 ביוני תכהן הסלר רשמית כראשת בירת צ'ילה. בניין העירייה שוכן כמה מאות מטרים מארמון לה מונדה, משכן הנשיא, בו נרצח סלבדור איינדה בהפיכה הצבאית העקובה מדם של הגנרל פינושה ב-11 בספטמבר 1973. הסלר מצפה שחברה למפלגה, חדואה, יהפוך שכנה בארמון הנשיאות לאחר הבחירות שייערכו במארס 2022.

הסלר, שאביה הוא ממוצא שוויצרי ואמה ממוצא יהודי-ברזילאי, הסבירה בשיחה עם שליח העיתון הספרדי "אל פאיס", כי גדלה בבית "שהיה רחוק מעיסוק בעניינים פוליטיים". עוד הוסיפה כי מקור השם "איראסי" הוא בשפה טופי-גוארני הברזילאית הילידית ופירושו "מלכת הדבורים".

הסלר נולדה ב-1990, שמונה חודשים לאחר תום משטרו הצבאי של פינושה, וגדלה בעידן הדמוקרטי. אך היא ביקורתית עד מאוד, כמו רבים מבני דורה, כלפי הממשלות שנבחרו לאחר הדיקטטורה הצבאית. "זה היה מעבר איטי לעבר הדמוקרטיה, שבסופו של דבר לא ממש הגיע ליעדו", אמרה בריאיון. "הממשלות ביקשו לשלול לגיטימיות מהמגזרים שנאבקו קשות במשך עשרות שנים נגד משטרו של פינושה, ולהשליט את הדגם הכלכלי והחברתי הקפיטליסטי הניאו-ליברלי, שהיה יקר כל כך לשליטים הצבאיים".

 

אך בתקפות פינושה היו הפרות שיטתיות וחמורות של זכויות אדם…

"הפרת זכויות אדם בידי ממשלת פיניירה אולי פחותה, אבל לא פחות שיטתית. היינו עדים לשלילת זכויות יסוד של האזרחים שיצאו בהמוניהם לרחובות מאז 18 באוקטובר 2019".

הסלר הצטרפה לפעילות הפוליטית במסגרת הנוער הקומוניסטי בעת הפגנות הסטודנטים ההמוניות שפרצו ב-2011 נגד המדיניות הניאו-ליברלית, למען חינוך לכל והשכלה גבוהה חינם. את המחאות הנחושות, אליהן הצטרפו הורים וחברי האיגודים המקצועיים, הנהיגה ראשות התאחדות הסטודנטים דאז וחברות הפרלמנט הקומוניסטיות דהיום קמילה וייחו וקרול קריאולה. "במהלך לימודי הכלכלה התחלתי להתעניין בכלכלה מדינית ולקרוא את קרל מרקס. הבנתי היטב איך נולד המבנה המעמדי שבבסיסו ניצול מעמד העובדים", הוסיפה.

 

אבל מדוע להצטרף דווקא למפלגה הקומוניסטית בעלת העמדות האידיאולוגיות הקשוחות ולאו דווקא לאחת מתנועות השמאל הרבות הפועלות בצ'ילה?

"ההכרעה נפלה בגלל תפקידם של הקומוניסטים בתנועות החברתיות ובאיגודים המקצועיים. הפעילות בנוער הקומוניסטי חותרת לשנות את החברה מן היסוד. תהליך הפיכת החינוך לסחורה, נגדו נלחמנו אז, התרחב גם לתחומי הבריאות, הדיור, הפנסיות ולתחומים רבים נוספים".

 

אז סנטיאגו הפכה ממבצר הימין לבירה קומוניסטית?

"לא בדיוק. קומוניסטית נבחרה לראשת העיר כי רוב תושביה הסיקו את המסקנות מהנזק שגרם הימין לעירם ולמדינה כולה".

יוסי אבו