מפלה לימין בבחירות המוניציפליות בספרד; הישגים לשמאל העקבי בערים הגדולות

מפלות למפלגת השלטון השמרנית הניאו-ליברלית, המפלגה העממית, ולמפלגה הסוציאליסטית בבחירות המחוזיות והמוניציפליות שנערכו אתמול (ראשון) ברחבי ספרד. יצוין ששתי המפלגות הגדולות, שהחליפו ביניהן את השלטון בבחירות הכלליות בארבעת העשורים האחרונים, הפסידו את השליטה בכמה ערים וחבלים. ברחבי ספרד הן גרפו יחד פחות ממחצית מהקולות, ירידה משמעותית מ-65% בבחירות שנערכו לפני ארבע שנים. לעומת זאת נרשמה התחזקות ניכרת של מפלגת פודמוס ושל איחוד השמאל של המפלגה הקומוניסטית.

2015-05-25_203922

פדרו גומז מנהיג איחוד השמאל בסביליה מוסר את סיכומי הבחירות במסיבת עיתונאים, הבוקר (צילום: מונדו אובברו)

מפלגת פודמוס שהחלה לפעול ברמה הלאומית רק לפני כשנה ואיחוד השמאל היו המפלגות השלישית והרביעית במספר הקולות שגרפו במספר רב של ערים ועיירות, תוצאה שמהווה אבן דרך בפוליטיקה הספרדית. ככל הנראה הן ישלטו על שורה ארוכה של רשויות מקומיות.

בספרד היו אלה שערוריות פוליטיות בשתי המפלגות הגדולות והעמקת המשבר הקפיטליסטי שעודדו את המצביעים לתת את קולם למפלגות לוחמניות. הבחירות שנערכו אתמול, ושבהן הצביעו הספרדים על השליטה ביותר מ-8,100 רשויות מקומיות ול-13 מ-17 הפרלמנטים האזוריים, נתפשות כמדד המלמד על הצפוי בבחירות הכלליות בספרד, שהיא הכלכלה הקפיטליסטית החמישית בגודלה באיחוד האירופי, שייערכו בסוף השנה. המפלגה העממית איבדה את השליטה במדריד, העיר שבה היא שלטה במשך יותר מ-20 שנה, וקואליציה של מפלגות חדשות, כולל פודמוס, תנהל אותה מעתה. בברצלונה הצליחה קואליציית שמאל בראשות הפעילה החברתית אדה קולאו ובתמיכת פודמוס והקומוניסטים לנצח מפלגות התומכות בעצמאות קטלוניה מן הימין. בבירה, ברית בין פודמוס, לאיחוד השמאל (שהציגה שלוש רשימות – בגלל חילוקי דעות בין מרכיביה) למפלגה הסוציאליסטית עשויה להוביל להדחתו ולהחליפו במנהיגת פודמוס בעיר, השופטת בדימוס מנואלה קרמנה בת ה-71 .

על פי תוצאות לא רשמיות איחוד השמאל הצליח להשיג מספר שיא של חברי מועצות הערים. במחוז גרנדה היא השיגה 10% מהקולות ו-171 חברי מועצות הערים והעיירות; בקורדובה, 16% ו-114; בסביליה, 14% ו-257 (בעיירות רבות איחוד השמאל השיגה יותר מ-50% מקולות הבוחרים); בקאדיס, 11% ו-108 ובמלגה, 11% ו-188 חברי במועצות הערים.