מפגש מקוון של מפלגות קומוניסטית: אין שלום במזה"ת בלי הפלסטינים

"לא ניתן להבטיח שלום ויציבות במזרח התיכון מבלי להתייחס לסוגיית המפתח בסכסוך שנמשך כבר עשרות שנים: צדק לעם הפלסטיני". מסר זה חתם את ההצהרה המשותפת של המפלגה הקומוניסטית הישראלית ומפלגת העם הפלסטיני שפורסמה בתום כנס המפלגות הקומוניסטיות שנערך באופן מקוון ב-19 בספטמבר.

מפגינים ברמאללה נגד הסכמי הנורמליזציה על חשבון הפלסטינים, 15 באוגוסט 2020 (צילום: אקטיבסטילס)

 

בכנס ייצגה את מק"י ח"כ עאידה תומא-סלימאן, חברת הלשכה הפוליטית. את מפלגת העם הפלסטיני ייצג ד"ר עקל טקז, האחראי מטעמה על קשרי החוץ. שני הדוברים נאמו בפני כנס בינלאומי שארגנה המועצה המתאמת של המפלגות הקומוניסטיות שמושבה בבריטניה. מועצה זו מאגדת מפלגות פועלים ומפלגות קומוניסטיות מרחבי העולם המקיימות פעילות בבריטניה, ומארגנת יוזמות משותפות דרך קבע. עם חברות המועצה נמנות, בין היתר, המפלגות הקומוניסטיות של בנגלדש, בריטניה, צ'ילה, קפריסין, יוון, גיאנה, הודו, איראן, עיראק, לבנון, פלסטין, ספרד וסודאן.

ליז פיין, יו"ר המפלגה הקומוניסטית של בריטניה  ויו"ר הכנס, מסרה: "הכנס הפגיש נציגים מעשר מפלגות מאירופה, מהמזרח התיכון ומאסיה כדי לדון יחד בהשלכות של 'הסכמי השלום' כביכול בין איחוד האמירויות, בחריין וממשלת ישראל". עוד הוסיפה: "הטקס בוושינגטון נערך בדיוק ביום השנה ה-50 לספטמבר השחור – המלחמה הרת-האסון שניהלו כוחות הביטחון של ממלכת ירדן במשך 11 יום נגד אש"ף בספטמבר 1970".

תומא-סלימאן וטקז הדגישו כי ההסכמים שנחתמו בתיווך ארה"ב אינם הסכמי שלום, שכן בחרין ואיחוד האמירויות מעולם לא היו במלחמה עם ישראל. תומא-סלימאן אמרה: "ישראל, איחוד האמירויות ובחרין הן בעלות ברית כבר שנים ארוכות. העסקה רק תעמיק את שיתוף הפעולה הכלכלי והאסטרטגי בין המדינות ותסייע להשלטת האג'נדה האימפריאליסטית של ארצות הברית באזור". לדבריה, ההסכם שנחתם בוושינגטון הוא ההפך מהסכם שלום, שכן מטרתו היא למוסס את הלחץ הבינלאומי על ישראל לסיים את הכיבוש ולאפשר הקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

בדבריו התייחס ד"ר טקז לדרך הבוטה שבה מפרה העסקה הסכמים בינלאומיים. העסקה, ציין טקז, "מנוגדת להחלטות האו"ם, לעמדת הליגה הערבית וליוזמה הערבית, אשר מציבה את פתרון הסוגיה הפלסטינית כתנאי לנורמליזציה".  עוד טען טקז כי העסקה שנחתמה היא חלק מניסיון לשנות את מאזן הכוחות במזרח התיכון לטובת ארה"ב, וזאת באמצעות חיזוק מעמדה של ישראל ככוח אזורי דומיננטי והידוק הקואליציה נגד איראן. שינוי המשוואה המדינית במזרח התיכון יאפשר לארה"ב לרכז את מאמציה באזור האוקיינוס השקט במסגרת התחרות עם יריבתה המסחרית הגדולה, סין. תזמונה של העסקה נועד לשפר את תדמיתם של דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בקרב קהל בוחריהם כקברניטי "עסקת המאה". ד"ר טקז הוסיף שהעסקה יצאה לפועל שעה שנשיא ארה"ב חווה משברים חסרי-תקדים בארצו בשל התמודדות כושלת מול מגפת הקורונה והודות להפגנות ההמוניות נגד אפליה גזענית.

בקרב נציגי המפלגות הקומוניסטיות שהשתתפו בכנס נרשמה הסכמה מקיר לקיר לגבי ההכרח בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות ה-4 ביוני 1967 שבירתה ירושלים המזרחית, וכן לגבי מימוש זכות השיבה לפליטים הפלסטינים. "הפארסה בוושינגטון היא הסחת דעת במקרה הטוב, ואיום חמור על השלום במקרה הרע".

סלאם עלי, האחראי ליחסי החוץ של המפלגה הקומוניסטית העיראקית, קרא בשם מפלגתו להגברת הסולידריות עם העם הפלסטיני כדי להביס את "הסכמי הנורמליזציה המבישים שחתמו משטרים ערביים ריאקציוניים עם ישראל". כמו כן קרא עלי לארגון כנס סולידריות בינלאומי מקוון לתמיכה במאבק הפלסטיני וביוזמות עממיות לסיום הכיבוש הישראלי. נביד שומאלי, האחראי ליחסי החוץ של מפלגת טודה האיראנית, אמר שכל סכסוך או מלחמה באזור הם הזדמנות עבור ארה"ב לחזק את ההגמוניה שלה במזרח התיכון. שומאלי קרא לחיזוק תנועות השלום בארצות האזור ולהתנגדות גורפת למלחמות ולהתערבות בינלאומית בכל אצטלה שהיא.

תומא-סלימאן אמרה למשתתפים כי על הכוחות המתנגדים לכיבוש ברחבי העולם, ועל הקומוניסטים במיוחד, לפעול בסולידריות עם הפלסטינים במאבקם להגדרה עצמית ולהקמת מדינה עצמאית בצד ישראל. יו"ר הכנס חתמה את הדיון בברכה סולידרית, בשם כלל המפלגות המשתתפות, למפלגה הקומוניסטית הישראלית ולמפלגת העם הפלסטיני.

 

י"א

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"