מפגן כוח: רבבות צעדו בהפגנה המשותפת הערבית-יהודית הגדולה ביותר בשנים האחרונות

ההפגנה במוצ"ש האחרון נגד חוק הלאום, ביוזמת ועדת המעקב העליונה, הייתה ככל הנראה ההפגנה הערבית-יהודית המשותפת הגדולה ביותר שנערכה בישראל, לבטח בשנים האחרונות. כ-30 אלף איש צעדו במרכז תל אביב וכיסו אותה בשלטים שנשאו את הכיתוב "שוויון" בשתי השפות.

2018-08-14_202533

מפגינים במוצ"ש האחרון בתל-אביב (צילום: אל אתיחאד)

 

ייחודה של ההפגנה היה גם בהוקעתה הברורה את חוק הלאום הגזעני. ההפגנה הציעה דרך אזרחית אחרת, שהיא חלופה לקונצנזוס הלאומני הציוני. הציבור הערבי-פלסטיני בישראל שילב ידיים עם יהודים הסולדים מהזענות, ויחד הם המחישו שותפות יהודית-ערבית דמוקרטית התובעת לבטל את הכללים המדירים והמפלים, היוצרים בישראל מערכת של אזרחות מרובדת.

כשמוחמד ברכה  יו"ר ועדת המעקב וח"כ לשעבר מטעם חד"ש, פנה לרבבות הנוכחים – הוא כיוון את דבריו לא רק אל הציבור הערבי-פלסטיני בישראל וליהודים שאימצו עמדות אנטי-ציוניות. ברכה, כמו יתר הדוברים, פנה אל הציבור הישראלי שוחר השלום והדמוקרטיה כולו. השינוי החיוני, הדגיש, יושג רק בשותפות רחבה במאבק לכינון אזרחות משותפת ושוויונית.

ההפגנה ההמונית הייתה תשובה מעוררת הדים להפרדה ולאפליה שמעגן חוק הלאום, והיא התקיימה גם, על אפם ועל חמתם של נתניהו ושותפיו וגם של ראשי המחנה הציוני גבאי ולבני שבחרו להחרימה. ההפגנה המשותפת בלב ת"א ביטאה גם התנערות מקולות בחברה הערבית הקוראים להיבדלות ולהסתגרות, לפרישה מהכנסת ולקיום הפגנות בערים ערביות בלבד.

בימים שחלפו מאז ההפגנה מוקדו דיווחי התקשורת הממסדית בדגלי פלסטין שהניפו כמה מפגינים למרות הקריאה של המארגנים לא להניף דגלים. הדיווחים המתוזמרים ודברי השיסוי היו ניסיון גס של נתניהו ושריו לזרות  איבה ולעמעם את המסר המהדהד של המוני יהודים וערבים שנהרו יחד להפגין נגד הממשלה ובעד שוויון ודמוקרטיה.  המיעוט הערבי-פלסטיני, המונה חמישית מאזרחי המדינה, צבר ניסיון רב במערכות הציבוריות נגד נישול והדרה, ביום האדמה ובמאבקים רבים אחרים, חברתיים ודמוקרטיים. הודות לכך ממלא ציבור זה תפקיד של שותף בכיר במערכות נגד הגזענות וסכנת הפשיזם ולמען שלום וזכויות העובדים.

להפגנה שתבעה את ביטול חוק הלאום היו שותפים כ-30 מפלגות, ארגונים ותנועות. חיוני ששיתוף פעולה ציבורי רחב זה של כוחות שמאל ודמוקרטיה יימשך ויפרוץ לעבר קהלים נוספים.

על השולחן נמצא הרבה יותר מחוק יסוד אחד, גזעני ככל שיהיה. אחדות יהודית-ערבית רחבה מציעה חלופה אמתית לכלל החקיקה הגזענית והאנטי-דמוקרטית והיא הערובה לבניית חזית רחבה ככל האפשר לבלימת תהליכי הפשיזציה. לחזית זו שותפים כבר חד"ש, ייתר מרכיבי הרשימה המשותפת  ומרצ. עתה המשימה היא להשיג את תמיכתם של חוגים במפלגת העבודה ושל בעלי השקפות ליברליות ומתקדמות. , כן, יחד נוכל לנצח במאבק לשוויון. רק כך נוכל לנצח.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב