מספר מפגיני האפודים הצהובים ברחבי צרפת הכפיל את עצמו; אלימות בערים הגדולות

כמאה אלף בני אדם הפגינו אתמול (שבת) במחאת "האפודים הצהובים" ברחבי צרפת. במהלך ההפגנות בפריז ועוד כעשרים ערים התפתחו עימותים אלימים בין המפגינים לשוטרים, ויותר מ-240 מפגינים נעצרו. זה השבוע התשיעי ברציפות של ההפגנות במחאה על מדיניותו הכלכלית והחברתית הניאוליברלית של ממשלת עמנואל מקרון. על מסר העיתון הצרפתי "הומניטה".

2019-01-13_203623

פעילי הקונפדרציה הכללית של העובדים (CGT) שהצטרפו אתמול למחאת האפודים הצהובים (צילום: הומניטה)

יצוין שמספר המפגינים אתמול זינק לעומת השבוע שעבר, בו יצאו לרחובות כ-50 אלף בני אדם, מה שמראה כי המחאה אינה שוככת וההפגנות אינן מאבדות מומנטום, כפי שקיווה מקרון.

נשיא הצרפתי ביטל בסוף השבוע את השתתפותו בכינוס הפורום "ההון והשלטון" הכלכלי העולמי בשבוע הבא בעיירה דאבוס שבשוויץ, כדי להתמודד עם המחאה שאינה פוסקת. הוא נימק את הביטול ב"לוח זמנים צפוף" ובצורך לקחת חלק באופן אישי בצעד שיזם בדצמבר האחרון קיום "דיון לאומי" רחב היקף בצרפת שבו הבוחרים יביעו את טענותיהם נגד הממשלה.

היוזמה היא מתרכזת בנושאים כמו "דמוקרטיה" ו"מסים", ומהווה ניסיון להרדים את המחאה. ביטול השתתפותו בכינוס בדאבוס המפגש השנתי של האליטה הפוליטית והכלכלית של העולם הוא חלק מהניסיון של מקרון להרחיק את עצמו מהתדמית של הנשיא המנותק, "נשיא העשירים" כפי מכנה אותו העיתונות, ולהיתפס כמחובר יותר לעם.

פתיחת הדיון הלאומי ביום שלישי הקרוב, שאמור להתקיים בחודשים הקרובים ברחבי צרפת, יהווה מבחן לממשלה הצרפתית בראשות מקרון, ויראה אם היא מתקדמת בניסיון להשתלט על המוחים שמספרם אינו דועך זה השבוע התשיעי ברציפות.