מספחי פרשת פגסוס: נשיא מקסיקו שב ודרש מישראל להסגיר חשוד בהפרת זכויות אדם

נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור, קרא שוב הבוקר (שישי) לישראל לשתף פעולה עם מדינתו ולהסגיר את תומאס זרון דה לוסיו, שעמד בעבר בראשות סוכנות פדרלית במקסיקו. זאת, בעקבות חקירה המתנהלת נגדו בארצו בחשד לשיבוש ראיות, מעילת כספי ציבור ואף חטיפה ועינויים. זרון ביקש מקלט מדיני בטענה לרדיפה פוליטית, שעל פי החשד עשה שימוש בתכנית הריגול הישראלית פגסוס, הגיע לישראל לפני שניים". "אני מקווה שממשלת ישראל מכבדת זכויות אדם, שכן ההסגרה הזו מתבקשת בין היתר בשל עינויים שביצע", אמר הנשיא במסיבת עיתונאים כפי שמסר כתב העיתון "לה חורנדה" היוצא לאור בבירה. על פי מידע שנחשף השבוע בידי הנשיאות, מקסיקו הוציאה כ-300 מיליון דולר ברכישת תכנת הרוגלה.

הפגנת קרוביהם של 43 הסטודנטים להוראה שהפגינו בעיר איגואלה ונרצחו הדורשים למצות את הדין עם האחראים (צילום: עיתון טרבחאדורס, קובה)

 

זרון מבוקש בעקבות החקירה שהוביל סביב פרשת חטיפתם ורציחתם של 43 סטודנטים להוראה שהפגינו בעיר איגואלה נגד המדיניות הניאו-ליברלית של הממשלה. הסטודנטים הורדו בספטמבר 2014 מאוטובוסים על ידי שוטרים מקומיים בעיר שבמדינת המחוז גררו, נלקחו משם ברכבי משטרה – ונעלמו

"ניו יורק טיימס" חשף בשבוע שעבר פרטים חדשים בפרשה וגורם ישראלי הודה כי אחת הסיבות לעיכוב ההסגרה היא "עונש דיפלומטי", בגלל תמיכת מקסיקו בחקירות נגד ישראל באו"ם בעקבות הפרת זכויות אדם בשטחים הפלסטינים הכבושים. בקשת ההסגרה המקסיקנית, שהוגשה לירושלים אשתקד, מתעכבת כבר חודשים ארוכים. "ניו יורק טיימס" חשף החודש כי ייתכן שהסיבה לעיכוב, לפחות בחלקה, היא "נקמה ישראלית" על תמיכתה של מקסיקו בהחלטות באו"ם.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/104808