מנדלבליט לבג"ץ: יש להעניק את פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך

היועץ המשפטי לממשלה הודיע אמש (שני) לבג"ץ כי החלטת שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון למנוע מפרופ' עודד גולדרייך את פרס ישראל "אינה נתמכת בתשתית הראייתית הדרושה". לדברי היועץ, "ההחלטה אינה יכולה לעמוד מבחינה משפטית" ועל כן יש מקום שבית המשפט יורה להעניק לגולדרייך את הפרס בניגוד לעמדת השרה ושר החינוך שקדם לה, יואב גלנט מהליכוד.

פרופ' עודד גולדרייך מקבל פרס אלטרנטיבי בטקס במכון ויצמן שנערך באפריל השנה (צילום: דף הפייסבוק של עו"ד מיכאל ספרד)

 

יצוין שוועדת השופטים להענקת פרס ישראל עתרה לבג"ץ נגד שרת החינוך. בתגובת המדינה לעתירה, קובע היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט כי "על יסוד פסיקתו של בית המשפט הנכבד בנושא, החלטת שרת החינוך לדחות את המלצתה של ועדת השופטים להעניק את פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה, חקר מדעי המחשב לפרופ' גולדרייך, אינה נתמכת בתשתית הראייתית הדרושה לשם כך בהתאם לאמות המידה המחמירות שקבע בית משפט נכבד זה לעניין התחשבות בשיקולים 'חיצוניים".

"לפיכך, החלטה זו אינה יכולה אפוא לעמוד מבחינה משפטית, ויש מקום ליתן סעד שיורה על אישור המלצתה של ועדת השופטים כך שפרס ישראל לשנת התשפ"א בתחום חקר המתמטיקה, חקר מדעי המחשב, יוענק לפרופ' גולדרייך, כפי שקבעה ועדת השופטים המקצועית.

עוד נאמר בתגובת המדינה: "כן תוזכר הצהרת המדינה, במסגרת העתירה הקודמת, כי ככל שלבסוף יוחלט על הענקת פרס ישראל לפרופ' גולדרייך, בין אם בהחלטה מלכתחילה של שר/ת החינוך ובין אם בעקבות הכרעה שיפוטית, הפרס יוענק לו בטקס פרסי ישראל הקרוב, לשנת התשפ"ב, או במועד לפני כן, שלא במסגרת הטקס השנתי של פרסי ישראל, לפי בחירתו של פרופ' גולדרייך".

שאשא-ביטון מסרה היום בתגובה להודעת היועץ: "משום שבית המשפט בחר להעביר אליי את ההכרעה, אני מקווה שיכבד את הכרעתי. נימקתי את עמדתי בצורה ברורה – מי שקורא להחרים מוסד אקדמי בישראל אינו ראוי לפרס ישראל על הישגים אקדמיים". יצוין שממשלת ישראל בה חברה שאשא-ביטון חתמה באחרונה על הסכם עם האיחוד האירופי לפיו יושקעו כספים במחקר אקדמי בישראל – תוך החרמת האוניברסיטה שהוקמה באישור צה"ל בהתנחלות אריאל בשטחים הפלסטינים הכבושים.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/109352