מן הבולטים מסופריה של הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית סטפן היים נולד היום לפני 110 שנים

ב-10 באפריל 1913 נולד הסופר הגרמני השמאלי סטפן היים, מן הבולטים מסופריה של הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית. היים נולד בשם הלמוט פליג למשפחה יהודית. בצעירותו היה פעיל בחוגים קומוניסטיים באוניברסיטת ברלין בה למד ספרות ועיתונאות ועם עליית הנאצים לשלטון היגר לארצות הברית.

בניו יורק ערך את השבועון בשפה הגרמנית "הד העם הגרמני" בהוצאת המפלגה הקומוניסטית האמריקאית והמיועד לקהל האנטי-פשיסטי דובר גרמנית. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה התגייס לצבא ארה"ב ונלחם עם בעלות הברית על אדמת אירופה. הוא היה חייל מצטיין ואף זכה לכמה עיטורים וציונים לשבח; השירות הצבאי העניק לו גם אזרחות אמריקנית, אף על פי כן הוא גורש משורות צבא ארה"ב ב-1945 בגלל עמדותיו הקומוניסטיות.

היים סיים את לימודיו האקדמיים בארצות הברית והתפרסם שם כסופר. ספרו הראשון "נושאי צלב-החופש", רומן תיעודי על חייהם של החיילים האמריקנים באירופה, היה לרב-מכר. אחר כך כתב רבי-מכר נוספים, "עיני התבונה" ו"גולדסבורו", ורומן נוסף – "בני הערובה" – שהפך לסרט.

בעקבות הרדיפות האנטי-קומוניסטיות בארה"ב בתחילת שנות החמישים היים החליט להחזיר לנשיא את המדליות והעיטורים שזכה בהם במלחמת העולם וב-1952 שב למולדתו והשתקע בברלין המזרחית, בירת הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית בה הפך לאחד מחשובי סופריה.

היים כתב 15 רומנים אך הנושאים שבהם עסק לא תמיד היו לרוחם של השלטונות; הוא כתב על הברחות וסחר לא חוקי בין מזרח ומערב גרמניה, על צנזורה ועל בירוקרטיה. ב-1965 אף הוקיע אותו בפומבי מנהיג המפלגה הקומוניסטית, אריך הונקר, כ"בוגד ברעיון הסוציאליסטי" וספריו נאסרו להפצה בגרמניה המזרחית, אבל מצאו את דרכם למערב.

יחד עם זאת, הוא המשיך להתגורר ברפובליקה הדמוקרטית תוך תמיכה במטרותיה הסוציאליסטיות וסירב לעבור למערב. היים התנגד לסיפוחה של גרמניה המזרחית בידי גרמניה המערבית וב-4 בנובמבר 1989 נאם לפני כמיליון איש בברלין והזהיר בפני הצפוי.

ב-1994 נבחר לפרלמנט הגרמני ברשימת מפלגת השמאל, אך שנה מאוחר יותר התפטר מהבונדסטאג במחאה על החלטת הצירים להעלות לעצמם את שכרם. היים נפטר בגיל 88 בעת שביקר בישראל לרגל כינוס לציון 200 שנה להולדתו של המשורר היינה וביקר בקבר בבית הקברות היהודי בברלין. רבים מספריו של היים תורגמו לעברית משנות הארבעים ועד לשנות התשעים.