ממשלת שינוי: שאשא-ביטון לא תתערב בהחלטת גלנט לשלול את פרס ישראל מפרופ' גולדרייך

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון החליטה שלא להתערב בהחלטת קודמה בתפקיד מהליכוד, יואב גלנט, שלא להעניק את פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך ממכון וייצמן בגלל עמדותיו נגד כיבוש השטחים הפלסטינים. כך פורסם הבוקר (שני) בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב'. כעת ההחלטה תוכרע בבג"ץ.

"גלנט, נתניהו ושאשא-ביטון – אותה רוח מקארתיסטית – צילום: דף הפייסבוק של שאשא-ביטון"

עד כה לא דן בג"ץ בהחלטת שר החינוך לשעבר, משום שהחלטתו הגיעה כמה ימים לפני חילופי הממשלה. אז הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי בכוונתו לאפשר לשרת החינוך החדשה לבחון את עמדתה. בכאן חדשות נאמר כי השרה שאשא-ביטון מתכוונת להודיע ליועץ המשפטי לממשלה ולבג"ץ כי אינה מעוניינת להתערב בנושא.

גורמים בלשכת שרת החינוך אמרו כי לאחר שיחה עם היועץ המשפטי לממשלה, ישנה הבנה כי ההחלטה "כבר חלוטה ולא נותר אלא להמתין להחלטת בג"ץ". למרות זאת, במכתב שהעבירו לבג"ץ נציגי הפרקליטות לפני כשבועיים נכתב כי בית המשפט מתבקש להעניק לשרה הארכה של 21 ימים להגשת הודעה מעדכנת בעניין. "כדי ששרת החינוך החדשה תוכל להידרש לעניין, ובשים לב כאמור לכך שהשרה נכנסה לכהונתה אך לפני ימים ספורים, מתבקש בזאת בית המשפט הנכבד ליתן ארכה בת 21 ימים".

עו"ד מיכאל ספרד, פרקליטו של פרופ' גולדרייך, קיווה לשינוי אך התאכזב: "אני חשבתי שמדובר בממשלת שינוי ושהיא תביא שינוי ביחס שלה למי שמבקר את מדיניות הממשלה. אבל ההחלטה של השרה שאשא-ביטון מראה שהרוחות הרעות שנשבו בממשלות הקודמות והענישו על 'שמאלניות' נוצרו בעינן. חבל מאוד, זה מראה שאין שינוי, שאותה רוח מקארתיסטית ממשיכה לשלוט במסדרונות משרד החינוך. נמשיך להיאבק במנגנונים המשפטים הרלוונטיים".

עד יום ראשון בשבוע הבא צריכה המדינה למסור את עמדתה הסופית לבג"ץ לקראת ההכרעה. כזכור, ועדת הפרס כבר החליטה שיש להעניק את פרס ישראל לפרופ' גולדריך, אולם שר החינוך לשעבר גלנט קבע כי לאחר שחתם על עצומות נגד אוניברסיטת אריאל אין להעניק לו את הפרס.