ממשלת ישראל מסרבת להסגיר למקסיקו בכיר לשעבר החשוד בהפרת זכויות אדם

ממשלת ישראל לא מוכנה להסגיר למקסיקו את תומאס זרון דה לוסיו, בכיר לשעבר בפרקליטות המדינה, החשוד במעורבות בשורה של פרשות, ובהן עינויים וסילוף ראיות ומעילה בעשרות מיליוני דולרים. בנוסף, הוא אף דרוש לחקירה בארצו בקשר לרכישת מערכות פגסוס מחברת אן.אס.או הישראלית לריגול אחר עיתונאים ואנשי ציבור. גורמים במקסיקו מאשימים שהקשרים של זרון עם חברות ישראליות סייעו לו להימלט לישראל. על כך פורסם אתמול (שישי) בעיתון "ניו יורק טיימס".

קרובי משפחה של 43 הסטודנטים להוראה מאיגואלה שנטבחו מפגינים במרכז העיר מקסיקו (צילום: "נואסטרה לוצ'ה")

 

זרון, ששימש ראש יחידת החקירות הפליליות בתקופת ממשלו של הנשיא לשעבר אנריקה פניה נייטו, היה אחראי על חקירת החטיפה והטבח של 43 סטודנטים מבית ספר לחינוך באיוצינאפה ב-2014. זרון היה אחראי לגיבוש הדו"ח הרשמי על הפרשה – דו"ח שפורסם תחת הכותרת "האמת ההיסטורית", אבל ועדת חקירה בינלאומית דחתה את מסקנות הדו"ח, וכך גם הממשל הנוכחי, שפתח מחדש את חקירת הפרשה.  על פי החשדות נגדו, במהלך החקירה, זרון היה מעורב בעינויים של חשודים, שמהם ניסה לסחוט הודאות, ובסילוף ראיות.

ב-26 בספטמבר 2014 נחטפו 43 סטודנטים להוראה בעיר איגואלה שבמחוז גררו המקסיקני. הם נסעו באותו יום לאיגואלה כדי להשתתף בהפגנה נגד המדיניות הכלכלית הניאו–ליברלית של ממשלת פניה נייטו וכדי להביע תמיכה במחאת איגודים המורים שדרשו תוספות לתקציב החינוך. במהלך הנסיעה הם נעצרו בידי המשטרה המקומית והתפתח עימות. הפרטים על האירועים בזמן המעצר ואחריו עדיין אינם ברורים, אך על פי החקירה הרשמית הסטודנטים העצורים הועברו לידי ארגון הפשע "הלוחמים המאוחדים" העוסק בין היתר בסחר בסמים ולו קשרים הדוקים עם גורמי אכיפת החוק, ולאחר מכן עונו ונרצחו. החטיפה ההמונית גרמה לגל מאחות הנמשך מאז ועד היום, בהובלת קרובי המשפחה של הסטודנטים תחת הסיסמא "הם נעצרו בחיים ובחיים אנו רוצים לקבל אותם בחזרה". בנוסף, זרון חשוד במעילה ביותר מ-50 מיליון דולר מכספי ציבור.

על פי הדיווח של רונן ברגמן ואוסקר לופז ב"ניו יורק טיימס" ישראל עדיין לא טיפלה בבקשת ההסגרה של מקסיקו, או לבקשתו של זרון עצמו לקבלת מקלט. בישראל אמנם לא מגיבים באופן רשמי על הפרשה, אך גורם בכיר שביקש לשמור על אנונימיות, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הסחבת בטיפול בנושא היא מכוונת, ונועדה להתנקם במקסיקו על כך שנציגיה באו"ם תמכו בחקירת חשדות לפשעי מלחמה של ישראל נגד פלסטינים ב-2018.

יצוין שבישראל יושב אזרח מקסיקו נוסף, העיתונאי הנודע אנדרס רומר סולומיאנסקי. הוא מואשם בעשרות מקרים של אונס והטרדות מיניות. על פי ארגוני הנשים במקסיקו, העיתונאי יושב בישראל בגלל שאין הסכם הסגרה בין שתי המדינות, חרף צו המעצר שפרסמה משטרת מקסיקו. ב-8 במארס האחרון, יום האישה הבינלאומי, ארגוני נשים הפגינו מול ביתו של העיתונאי בעיר מקסיקו, אבל יושבי הבית מסרו שהוא נמלט מהמדינה.

כמו כן, פעילים למען זכויות אדם הפגינו אתמול (שישי) בקריית ביאליק בדרישה להסגיר חשוד בפשעים נגד האנושות בארגנטינה המתגורר בישראל.  הפגנת המחאה נערכה מול ביתו של איש שירותי הביטחון הארגנטיני לשעבר תאודרו אניבל גאוטו ברחוב שבטי ישראל 45 בקרית ביאליק. נגד גאוטו, או בשם שאימץ עם כניסתו לישראל "יוסף כרמל", הוצאו כבר ארבעה צווי אינטרפול הדורשים את הסגרתו. הוא הצליח להיכנס לארץ ולקבל אזרחות ישראלית תוך שהוא מרמה את השלטונות בארגנטינה ובישראל, בורח ממשפט במולדתו ואף קיבל ממדינת ישראל מאות אלפי שקל במסגרת "הטבות לעולים חדשים". חרף הבקשות ועתירה לבג"ץ, ממשלת ישראל מסרבת להסגיר את גאוטו למולדתו.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/104657