ממשלת השינוי מכה שוב: שרת החינוך החליטה שלא להעניק את פרס ישראל לפרופ' גולדרייך

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון החליטה שלא להעניק את פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך, בעקבות פעילותו נגד הכיבוש. שר החינוך הקודם יואב גלנט ביטל את ההחלטה להעניק לו את הפרס ביום העצמאות האחרון, ובאוגוסט החזיר בג"ץ את ההחלטה לבחינת שאשא-ביטון. בהודעה שפרסמה הסבירה השרה שההחלטה "נובעת מחתימתו על עצומה הקוראת להחרים את אוניברסיטת אריאל". יצוין שוועדת פרס ישראל הודיעה שתעתור שנית לבג"ץ נגד החלטת שאשא-ביטון.

השרה שאשא-ביטון על רקע שלט ההתנחלות "רמת טראמפ" שהקים ראש הממשלה לשעבר נתניהו בגולן הסורי שתחת כיבוש ישראלי (צילום: דף הפייסבוק של שאשא-ביטוון)

 

עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את פרופ' גולדרייך, אמר כי מדובר ב"החלטה אומללה שמנחיתה מכת מוות על יוקרתו של פרס ישראל וממשיכה את המגמה של הפללת עמדות שמאל". לדבריו, "ההחלטה טובלת עד צוואר בשיקולים פוליטיים פסולים ומשדרת שפרס שאמור להינתן בגין הישגים מקצועיים הוא למעשה גם פרס על המנעות מביקורת של מדיניות הממשלה. פרופ' גולדרייך קיבל פרסים ואותות בינלאומיים רבים על עבודתו, זו מדינת ישראל שמפסידה מהחלטת השרה".

החלטת בג"ץ מחודש אוגוסט התקבלה ברוב של שני שופטים בהרכב – נעם סולברג ויעל וילנר – מול השופט יצחק עמית, שסבר כי יש להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס מיד. שלושת השופטים מתחו ביקורת על התנהלותו של גלנט, אשר "שקל שיקולים שאינם ממין העניין", כפי שכתב השופט עמית.

מחד"ש נמסר: "מחזקים את ידיו של פרופ' גולדרייך, שביום כזה ראוי להוקרה לא רק על תרומתו המדעית והאקדמית, אלא גם על עמידה איתנה על עקרונותיו ועל האומץ להרים קול כנגד עוולות הכיבוש.ממשלת בנט, בתמיכת העבודה, מרצ ורע"ם, ממשיכה לצעוד בדרך של ממשלת נתניהו. לא רק בהנצחת הכיבוש והעמקת מפעל ההתנחלויות – גם ברמיסת המרחב הדמוקרטי, כניעה להלך רוח פשיסטי ורדיפה מקרטיסטית של כל מי ששוחה נגד הזרם".

לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) ובעבר מרצה באוניברסיטה העברית, "שלילת פרס ישראל מפרופ' גולדרייך, פרס בו זכה על הישיגיו האקדמאיים המרשימים, בגלל התנגדותו לכיבוש – זה לא 'שינוי'. זה עוד מאותם ביבי שופכין של דיכוי ופשיזם".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) הוסיפה כי עודד גולדרייך "הוא אקדמאי מבריק ואדם עקרוני. החרמת אוניברסיטת אריאל היא פעולה פוליטית חשובה וצודקת נגד עוולות הכיבוש. שרת החינוך מראה שהיא לא שונה מקודמה גלנט. ממשלת השינוי ממשיכה את דרכה של ממשלת נתניהו. גם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) הגיב על ההחלטה וכינה אותה "מבישה וחשוכה". "פרופ׳ גולדרייך נבחר לזכות בפרס על הישגיו ביושר, והרדיפה הפוליטית נגדו לא תשנה את זה, בין אם היא מגיעה מגלנט ובין אם משאשא-ביטון", הוסיף.