ממשלת הימין מתעלמת מהמצוקה: שביתת אזהרה של עובדי משרד הרווחה ביום א'

בגלל התעלמות ממשלת הימין המצוקה שנוצרה עקב מגפת הקורונה, יומיים לפני הבחירות עובדי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ישבו ביום ראשון הקרוב – שביתת אזהרה בת כמה שעות.

השביתה תהיה מלאה ובמסגרתה לא יינתנו, בין השאר, שירותי מבחן לנוער ולמבוגרים, לא יתקיימו חקירות מכל הסוגים, לא תהיה קבלת קהל ביחידות הסיוע לבתי המשפט ולא יתקיימו ועדות משרדיות. לדברי העובדים משרד האוצר מתעלם מה״קורונה החברתית״ – העלייה הגדולה בשנת הקורונה במקרי אלימות והתעללות במשפחה, ואינו מקצה לעובדים כלים להתמודד עמה.

הפגנת עובדות סוציאליות מול הכנסת בעיצומה של מגפת הקורונה, יוני 2020 (צילום: איגוד העובדים הסוציאליים)

 

בעקבות "הקורונה החברתית", טוענים העובדים, ישנה עליה גדולה במשפחות עניות ובנוסף באלימות במשפחה, בהתעללות בילדים, בחסרי ישע ומוגבלים ובמקרי קצה שדורשים מענה מיידי. העובדים אינם יכולים לתת מענה ושירות מבלי שיוקצו להם משאבים הדרושים לכך. יו״ר ועד עובדי משרד הרווחה, מזל גולן, מסרה: "אנחנו במחסור חמור של עובדים בתקינה שנאלצים לטפל מבוקר עד ליל בכמות בלתי הגיונית של מקרים חדשים והכל בשל האטימות של משרד האוצר. לפתוח מסעדות ומקומות בילוי זה דבר חשוב, אבל לא פחות חשוב לטפל במקרי רווחה קשים של אנשים שנשארים שקופים והזעקה שלהם לא נשמעת".

"העובדים אינם מסוגלים לעמוד בעומסים ובשטף הגדול של המקרים המורכבים והקשים. אנו לא דורשים שכר. אנו מבקשים איוש התקנים והחזר עבור העבודה אותה אנו מבצעים כדי שנוכל לטפל בצורה ראויה בקורונה החברתית שנוצרה ולתת מענה לאוכלוסייה המוחלשת במדינת ישראל", הדגישה.

יצוין שמחקר שפרסם לאחרונה איגוד העובדים הסוציאליים, חושף תמונה מדאיגה של מצב שירותי הרווחה בישראל ועל תנאי העבודה הירודים של העובדות בהן, הכוללים שכר נמוך, שחיקה ואלימות מילולית ופיזית המופנית כלפיהן. משתתפי המחקר העידו כי מספר הפניות לשירותי הרווחה גדל בשנה האחרונה בין עשרות ואף מאות אחוזים ומצבם התעסוקתי של עובדים הוחמר הן בגלל האבטלה והן בעקבות הפגיעה בשכר.

מהמחקר עולה כי 929 תכניות ופרויקטים בתחום הרווחה נסגרו: 179 פרויקטים של ילדים והגנה על ילדים, 167 פרויקטים של משפחה ומניעת אלימות במשפחה, 136 פרויקטים של בריאות ובריאות הנפש, 38 פרויקטים לטיפול בהתמכרויות, 67 שירותי מבחן, 81 מוגבלויות ו-97 קשישים. בעקבות החמרת המצוקה, הרשימה המשותפת פרסמה אתמול (חמישי) תכנית חירום כי "מן ההכרח יש לנקוט במספר צעדי חירום על מנת לנסות ולהתמודד עם המפולת החברתית הקיימת".  להלן עיקרי התכנית:

 

  1. תוספת שכר מידית של 5% של המשתכרים עד השכר הממוצע במשק – שתפצה את העובדים על שחיקת שכרם הריאלי.
  2. קביעת שכר מינימום בגובה של 60% מהשכר הממוצע במשק והעלאתו המידית ל-6,000 שקל לחודש.
  3. ביטול שיטת ההעסקה באמצעות חברות כוח-אדם וקבלנים והעברת עובדי הקבלן להעסקה ישירה.
  4. הכפלה של שיעור דמי הביטוח הלאומי המוטלים על המעסיק, כך שהכנסות הביטוח הלאומי יגדלו ב-5 מיליארד שקלים, לטובת הארכת דמי האבטלה למובטלים עד 31 בדצמבר 2021.
  5. העלאת המדרגה העליונה של מס ההכנסה מ-45% ל-50%, ובכך להוסיף להכנסות המדינה עוד מיליארדי שקלים לטובת תגבור הסכומים המוקדשים לסבסוד שכר הדירה – בייחוד שאלה שנאלצו לנטוש את דירותיהם בהיעדר הכנסה.
  6. הנהגת "מס עשירים" על מי שהכנסתו למעלה ממיליון שקלים בשנה, כך שעל הכנסותיו העולות על הסכום החייב בדרגת מס ההכנסה המירבית ישלם 55%, מה יוסיף להכנסות המדינה יותר ממיליארד שקל לפתיחתן מחדש של תכנית הרווחה שנסגרו או נפגעו במהלך המגפה.
  7. הנהגתו מחדש של מס עיזבון בגובה של 10% על כל עיזבון העולה על 3 מיליון שקל, ובכך להוסיף להכנסות המדינה כמיליארד שקל למאבק באלימות כלפי נשים, באלימות במשפחה ובאלימות בחברה הערבית.
  8. ביטול של כל ההפרטות שנעשו בשירותים ציבוריים, לרבות בתחומי רווחה וחינוך.
  9. ביטול התקרה להוצאה התקציבית (חוק הפחתת הגרעון), ומימון התוספות הנחוצות לשירותים החברתיים באמצעות הגדלת הגבייה של המסים הישירים מהעשירים (מס הכנסה ומס חברות, מס עזבון והגדלת התשלומים של המעבידים לביטוח הלאומי).
  10. הרחבת הפיקוח על המחירים, כך שיחול על 50 מוצרים ושירותים בסיסיים.