ממשלת בנט חותרת לחסל את העבודה המאורגנת: שובו של הנגיף הניאו-ליברלי

מספרים שאומיקרון בדעיכה, ושהדלתא כמעט חלף, אבל ישנו נגיף שאף פעם לא עוזב את ממשלות ישראל: הנגיף הקפיטליסטי הניאו-ליברלי. בשיאה של המגפה, כאשר מספר המתים הוא הגדול ביותר שנרשם בשבוע יחיד מאז פרצה הקורונה לחיינו לפני שנתיים, החליטה ממשלת הימין לפתוח במסע נגד העבודה המאורגנת. אך לא רק לפגוע בעבודה המאורגנת, אלא גם להעמיק את הפרויקט הניאו-ליברלי שדרדר את ישראל למעמד המפוקפק של אחת משיאניות מאומתי הקורונה בעולם – יחסית לגודל האוכלוסייה.

יפה בן-דוד ניסתה להגן על בריאותם של עובדי ההוראה (צילום מסך: וויינט)

 

ממשלת בנט, בעזרתו האדיבה של יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, הסירה מעצמה אחריות והטילה את המאבק במגפה על כתפיהן (הצרות למדי) של משפחות העובדים. אפילו את ההבטחה הצנועה לספק לאזרחים בדיקות אנטיגן חינם היא אינה מסוגלת לקיים. אתמול (ראשון) לאחר הסרת כל ההגבלות, ברשות מחצית ההורים לא היו בדיקות אנטיגן עבור ילדיהם.

הממשלה מפריחה סיסמאות רבות לאוויר: "נוסיף מיטות", "בדיקות לכל", "מתווה חדש". אך העובדות הן עקשניות: טרם מומשה ההבטחה של ממשלת נתניהו (הקודמת?) לתגבר את בתי החולים בצוותי רפואה, ולא נוספו אפילו אחוזים בודדים ממיטות האשפוז שהובטחו. שיעור המיטות לנפש בישראל נותר הנמוך ביותר בקרב החברות בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD). ממוצע המיטות ל-100 אלף תושבים בקרב חברות הארגון הוא כמעט 12, ואצלנו… ארבע.

עבור ממשלת הימין, העובדים הם שקופים. לכן, אלה העומדים בחזית המאבק בקורונה אמורים לציית לכל "מתווה", מופרך ככל שיהיה – והיו עשרות כאלה. ולכל זה נוספה החלטת הממשלה שהיא מפסיקה להילחם בקורונה במערכת החינוך. כאשר יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן-דוד, ניסתה למלא את תפקידה ולשמור על חייהם של עובדי ההוראה ועל בריאותם, איימה הממשלה שתקדם חוזים אישיים ואיסור שביתות בבתי הספר. קרי: סופה של העבודה המאורגנת במערכת החינוך.

בשנים האחרונות נמתחה מעל דפים אלה ביקורת קשה על בן-דוד, כי סברנו שהסתדרות המורים חייבת לנקוט עמדות מעמדיות בלתי-מתפשרות. אך לא זו הסיבה לקמפיין הנוכחי נגדה, המתוזמר היטב בידי תקשורת ההון והשלטון.

עובדי מקצועות הבריאות בבתי החולים פתחו בעיצומים. מדובר בפיזיותרפיסטים, בקלינאיות תקשורת, בדיאטנים ובמרפאים בעיסוק. במכתב ששלח יו"ר האיגוד אלי גבאי לשר הורוביץ נכתב: "עובדי מקצועות הבריאות מתמודדים בחזית המערכה היומיומית, אך לצערנו הפכו שקופים. בשנתיים האחרונות לא נוסף ולו תקן אחד".

גם בארגון המתמחים "מרשם" נדהמו לגלות בישיבת ועדת העבודה והרווחה של הכנסת שנערכה בשבוע שעבר (27.1), שמשרד הבריאות אינו מתכוון לכבד במלואו את מתווה קיצור התורניות של הרופאים המתמחים. מתווה זה הושג אשתקד לאחר שבועות של צעדים ארגוניים ומחאות ברחוב.  יו״ר ארגון מרשם, ד״ר ריי ביטון, הבהירה בדיון: "נפעל בכל צורה שתידרש – בכנסת ובשטח, כדי להבטיח את התחלת הקיצור כמתוכנן".

במקביל, למרות השביתה הממושכת שערכו לפני שנתיים(!) העובדות הסוציאליות, טרם נחתם עמן הסכם קיבוצי חדש. לדברי יו"ר האיגוד, ענבל חרמוני, "הגיע הזמן שמשרד האוצר יפסיק לנהל את מערכת הרווחה בישראל ולראות בכל הוצאה בזבוז, אחרת נמצא עוד ועוד גופות של קשישים בודדים בעוני הנפטרים בבית."

מורים, רופאים מתמחים, עובדים סוציאליים, פיזיותרפיסטים, קלינאיות תקשורת, דיאטנים ומרפאים בעיסוק עומדים בחזית המאבק בקורונה. חלקם נפלו קורבן לנגיף, חלו ואף נפטרו. ממשלת הימין (ע"ע "תוכנית סינגפור" של בנט) רוצה להפוך אותם משקופים לעבדים. ממשלת בנט-לפיד רוצה לנצל את המגפה, שנכון לסוף השבוע (29.1) גבתה 8,658 מתים ברחבי הארץ, כדי להעמיק את הניצול הקפיטליסטי. הדרך היחידה להיחלץ מידיה היא להיאבק ולדרוש את הסתלקותה. מה שטוב לעובדים, טוב לישראל.