ממשיך לשרת את הנשים והילדים בחיפה: 70 שנה לגן תנד"י בוואדי ניסנס

גן הוואדי החיפאי חגג לאחרונה 70 שנה להקמתו. באירוע השתתפו נציגות של תנועת הנשים הדמוקרטיות בישראל (תנד"י) ושל מועדון הנשים האורתודוקסי וכן עדנה זרצקי, חברת מועצת העיר חיפה לשעבר.

ואדי ניסנס בחיפה כפי שצולם בשנות ה-50 (צילום: סוכנות הידיעות ואפא)

 

את החגיגה פתחה הגננת וופיקה אלסולח בברכות להורים, לילדות ולילדים ובתודות על הנתינה שלהם לגן. חברת הנהלת הגן, עולא עווידה, הדגישה בדבריה את התפקיד של תנד"י ושל גן הילדים בחיזוק מעמדן של הנשים בוואדי, בתמיכה בהן תוך שותפות ביצירת סביבה בריאה לילדות ולילדים. היא הצביעה על האתגרים שעמדו בפני הגן ועל המאבק להמשך השליחות החינוכית, החברתית והפוליטית בה מאמין צוות הגן. "הערכים והעקרונות הם יסודות קבועים בעבודתנו. מהם נובעות כל התוכניות והפעילויות המיוחדות בגן", אמרה. בגן הוואדי חוגגים דרך קבע את יום האישה, את יום הילד הבינלאומי ואת ה-1 במאי, חג הפועלים.

את גן הוואדי הקים ארגון הנשים הדמוקרטיות בישראל (אנד"י) שהוקם ב-1951 כאיחוד של שני ארגוני נשים: הארגון אלנהדה אלנסאאיה (התעוררות נשים), שפעל בקרב נשים ערביות,  ותנועת נשים דמוקרטיות מתקדמות, שפעלה בקרב נשים יהודיות. במסגרת המערכה לקידום מעמד האישה וזכויותיה, הקימה אנד"י גם מסגרות לילדים – מעונות יום וגני ילדים.  הרוח החיה מאחורי הקמתו של גן הילדים בוואדי היו אולגה טובי, מגי כרכבי, סוניה לופטה והדסה גולדברגר.

בכל מחזור מטופלים בגן הוואדי עשרים פעוטות מגיל שלושה חודשים עד גיל חמש שנים. המחזור הראשון סיים את לימודיו בגן בקיץ 1952. באותה עת עבדו בגן מארי עבדו ח'אס, נדא חביבי וחנה ח'ורי. אולגה טובי ומגי כרכבי עבדו יום ולילה על מנת לגייס תרומות למימון הפעלתו של הגן. גן הוואדי, המתאפיין  בחדשנות בתוכניות חינוך ובדרכי הוראה לגיל הרך, ממשיך לשרת את הנשים והילדים בשכונת ואדי ניסנס בחיפה.

ערין עאווידה