מלחמה, מלחמה תרדוף: ישראל היא המדינה היחידה המתנגדת לפירוז המזה"ת מנשק גרעיני

ישראל היא המדינה היחידה בעולם המתנגדת לפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני. כך חושף גיליון "זו הדרך" היוצא לאור מחר (רביעי). נשמע מופרך? כך עולה מתוצאות ההצבעה שנערכה בשבוע שעבר (6.12) בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. העצרת החליטה להתנגד להימצאותו של נשק אטומי במזרח התיכון ולפיתוחו. 178 מדינות צידדו בהחלטה, ואפילו ארה"ב נמנעה ולא תמכה בעמדת ישראל. אגב, גם איראן (!) תמכה בהצעת הפירוז הגרעיני.

מטוסי חיל אוויר וכוחות ארה"ב בתרגיל המדמה התקפה על איראן באוקטובר האחרון (צילום: דובר צה"ל)

 

הנאום הלוחמני של שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, מבכירי הליכוד אשר מונה לתפקיד בידי ממשלת נתניהו, לא עזר. כל העולם (ממש כך, כל העולם!) חושב אחרת מהצמד בנט-נתניהו ומשר הביטחון המשותף להם, בני גנץ – ידידו החדש של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ.

מאחורי עמדותיהן הניציות ומחרחרות המלחמה של ממשלות ישראל בעבר ובהווה, המקבלות את תמיכתן השקטה של המעצמות הקפיטליסטיות במערב ובנות בריתן באזור, עומד הארסנל הגרעיני של ישראל. ביום בו החליטה העצרת הכללית שיש למגר את הנשק הגרעיני במזרח התיכון, פרסם מכון סטוקהולם הבינלאומי לחקר השלום ((SIPRI את הדו"ח השנתי שלו. עם השנים הפך "סיפרי" המקור המהימן ביותר למידע בנושא סחר בנשק ופיתוח אמצעי לחימה ברחבי העולם.

הפרק העשירי בדו"ח המקיף (כ-300 עמודים), שפרסמה ההוצאה לאור של אוניברסיטת אוקספורד, מוקדש למדינות בעלות ארסנל גרעיני. הרשימה אינה ארוכה, ומונה בסך הכל תשע מדינות: ארצות-הברית, רוסיה, בריטניה, צרפת, סין, הודו, פקיסטאן, ישראל וצפון קוריאה. איראן איננה חברה במועדון קטל-המוני זה. לפי הדו"ח, לישראל כ-90 ראשי נפץ גרעיניים המוכנים לשיגור.

שני חוקרי המכון מקדישים לניתוח הכוח הגרעיני של ישראל ארבעה עמודים גדושי מידע, מהם ניתן ללמוד שלפחות ל-30 מטוסים של חיל האוויר היכולת לשאת פצצות אטום (ע"ע הירושימה ונגסקי). עוד עולה כי ישראל מסוגלת לשגר 50 ראשי נפץ גרעיניים באמצעות טילי יריחו, בעלי טווח ארוך מאוד.

לפי המידע שבשנתון, המבוסס על מקורות מודיעיניים אמריקאיים, ישראל פיתחה דור שלישי של טילי יריחו העלולים להפציץ מטרה הנמצאת במרחק של יותר מ-4,500 ק"מ. עוד מוסרים החוקרים שישראל עוסקת כעת בשיפור טיל זה על מנת לפתח את "דור רביעי", המסוגל להגיע למרחק של 5,500 ק"מ. עוד סבורים ב"סיפרי" כי בידי ישראל כעשר צוללות, שכל אחת מהן מסוגלת לשגר שני טילים גרעיניים.

אך ממשלת ישראל אינה מוסרת את המידע המפורסם בשנתון לעיונם של אזרחיה ולהכרעתם: האם הם רוצים שמדינתם תחזיק ארסנל גרעיני המסכן את חייהם ואת חיי כל תושבי האזור.