מיליציה חמושה השתלטה על מטה המפלגה הקומוניסטית הסודנית בבירה חרטום

מיליציה חמושה השתלטה ביום חמישי האחרון על מטה המפלגה הקומוניסטית בחרטום, בירת סודן. אנשי "כוח ההתערבות המהירה" הגיעו למבנה, נכנסו בכוח, הרסו את תכולתו והפכו את המקום למפקדה צבאית. זאת, למרות שהוכרז על הפסקת אש בין פלגי הצבא היריבים ביום שני שעבר.

לפני כחודש פרצו העימותים בין צבא סודן, בהנהגת ראש "המועצה הזמנית" השולטת במדינה מאז ההפיכה הצבאית באוקטובר 2021, עבד אל-פתח אל-בורהאן, לבין המיליציה "כוח ההתערבות המהירה" אותה מוביל סגנו של אל-בורהאן במועצה, הגנרל מוחמד חמדאן דגלו המכונה "חמדטי".

על פי איגוד הרופאים של סודן, המתנגד לחונטה הצבאית השלטת ולמיליציה של "חמדטי" המונה רבבות חמושים, הקרבות בין הצדדים גבו את חייהם של יותר מ-700 בני אדם, רובם אזרחים, ויותר מ-5 אלף נפצעו. עם פרוץ הקרבות הקומוניסטים פרסמו הודעה לפיה "אנשי כוחות הביטחון מכל הפלגים חייבים להפסיק את האש, לנטוש את ניהול ענייני המדינה ולשוב לבסיסיהם". עוד קראו ראשי הקומוניסטים לכל הכוחות הפוליטיים ולוועדים העממיים הפועלים ברחבי המדינה האפריקאית "להתאחד כדי להשיב את השקט והביטחון כצעד ראשון לקראת הקמת ממשלה אזרחית שיעדיה חירות, שלום וצדק חברתי".

בסודן חוששים שחרף על הפסקת האש הנוספת שהוכרזה בשבוע שעבר מהסלמה נוספת במלחמת האזרחים, ובאו"ם מזהירים מהעמקת האסון ההומניטרי במדינה הענייה. יצוין שחלק מהקרבות מתנהל ברחובות הבירה חרטום, ורבים מהתושבים מסתתרים בבתים ללא חשמל, אוכל ומים. נוסף לבירה חרטום, ניטשים הקרבות גם בדרפור – שם התחולל בעבר רצח עם.

"עיקר המאבק בין הפלגים הוא על השליטה במשאבי המדינה", מסר עם פרוץ הקרבות דובר המפלגה הקומוניסטית הסודנית, פתחי אל-פאדל לפייר ברבנסי, כתב העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה". הוא ציין, כי "האזרחים, בייחוד בערים, הם אלה שמשלמים את המחיר של היריבות הרצחנית בין הפלגים". "מצד אחד ישנם הגנרלים של הצבא האוחזים בשלטון ובתאגידים המסחריים והתעשייתיים הגדולים, ומצד שני – מיליציית ההתערבות המהירה השולטת במשאבי הטבע – בייחוד במכרות הזהב. מיליציה זו שותפה למיליציה פרטית אחרת, 'כוח וגנר' הרוסי. זאת, בעת שלגנרלים המקומיים שותפים מעבר לגבול – הגנרלים המצריים שבשלטון", הוסיף.

אל-פאדל תיאר את האירועים: "אחת התקיפות הראשונות של כוחות ההתערבות הייתה בשדה התעופה בו שהו אנשי חיל אוויר המצרי, וזה לא מקרי. מטוסים מצריים אמורים היו לבצע עם חיל האוויר הסודני תרגיל משותף המדמה תקיפה של הסכר הענק שבונה אתיופיה במקורות הנילוס. תקיפת המיליציה נגד הכוחות המצריים משרתת את אתיופיה. החונטה השלטת בקהיר איימה לא פעם להפציץ את עבודות הקמת הסכר כדי למנוע את השלמתו. לבד מהשותפות עם 'כוח וגנר' הרוסי, לחמדטי פרויקטים משותפים עם ממשלת אתיופיה".  "לצערנו, מטרת המלחמה הניטשת בין הצדדים היא השתלטות על משאבי המדינה, כאשר מנהיגי הפלגים משרתים את האינטרסים של מדינות זרות במקום את האינטרסים של העם הסודני", סיכם אל-פאדל.

 

עוד בנושא:

שלטון עממי ולא הפיכה צבאית: הקומוניסטים בסודן דורשים שלום וממשלה אזרחית