מיליונים צפויים להפגין ברחובות: בברזיל חוששים מהפיכה צבאית בניצוחו של הנשיא בולסונרו

מיליונים יפגינו היום (שלישי), ביום העצמאות של ברזיל, עקב החשש הגובר שהנשיא הימני קיצוני ז'איר בולסונרו יבצע הפיכה צבאית כדי להמשיך ולשלוט. אל הקריאה להפגין הצטרפו כל האיגודים המקצועיים, ארגוני האיכרים ובני העמים המקוריים ("אינדיאנים"), אגודות הסטודנטים, תנועות חברתיות ומפלגות השמאל ובראשון מפלגת העובדים והמפלגה הקומוניסטית של ברזיל. מחאות נוספות ייערכו מול שגרירויות ברזיל ברחבי העולם.

יצוין שבולסונרו הזמין את המנהיגים האוונגליסטים להשתתף במצעדי תמיכה בו, שצפויים להיערך היום, בחמישי ובשישי ברחבי המדינה. תמיכת האוונגליסטים משמעותית מאוד לבולסונרו, והם תרמו באופן משמעותי לבחירה בו בבחירות לנשיאות שהתקיימו ב-2018.

כרזה של מפלגת העובדים הברזילאית: "7 בספטמבר: להציף את הרחובות במפגינים למען הדמוקרטיה – בולסונרו הביתה"

 

בפגישתו עם מנהיגים אוונגליסטים בשבוע שעבר, בולסונרו חזר על ביקורתו נגד בית המשפט לענייני בחירות במדינה. "אני לא מעוניין ולא יוצר עימות, אבל לכל דבר בחיים יש גבול. אינני מסוגל להמשיך לחיות עם זה", אמר בולסונרו על בית המשפט המשמש כוועדת בחירות מרכזית.

מערכת הבחירות בברזיל יצאה לדרך כשהמדינה עדיין מתקשה להתמודד עם מגפת הקורונה, שגבתה את חייהם של יותר מחצי מיליון איש, ועם בעיות חמורות נוספות כמו אינפלציה גבוהה, רעב ואבטלה המונית. בולסונרו אמר כי הוא רואה שלושה תרחישים אפשריים לבחירות שייערכו במדינה בשנה הבאה, "יש לי שלוש אלטרנטיבות לעתיד: להיעצר, להיהרג או לנצח". מנהיג הימין הפופוליסטי הבהיר לאחר מכן שהאפשרות של מעצר אינה מציאותית מבחינתו מכיוון "שאף אחד בכדור הארץ לא יאיים עלי". דבריו של בולסונרו, בן 66, נאמרו לאחר שהביע חוסר אמון במערכת ההצבעה האלקטרונית שבה נעשה שימוש בברזיל, ואיים כי לא יקבל את תוצאות הבחירות לנשיאות בשנה הבאה.

עוד מקיים הנשיא קשרים הדוקים עם הפיקוד הצבא העליון וכלי התקשורת בסאו פאולו מדווחים שקיים תרחיש לפיו שככל שתוצאות הסקרים נעשים שליליים עבור בולסונרו, כך גוברת הסכנה להפיכה.

בגילוי דעת שפרסמו אתמול שורה ארוכה של נשיאים לשעבר, אנשי רוח ואמנים מכל העולם  הם התריעו בפני הסכנה להפיכה צבאית בברזיל. בין החתומים: פרופ' נועם חומסקי, נשיא אקוודור לשעבר רפאל קוריאה, שר החוץ לשעבר של ברזיל סלסו אמורין, ראש ממשלת ספרד לשעבר חוסה לואיס ספאטרו, נשיא פרגוואי לשעבר פרננדו לוגו, נשיא קולומביה לשעבר ארנסטו סאמפר, חבר הפרלמנט היווני ושר האוצר לשעבר יאניס וארופקיס ועוד.