מחריף הסכסוך בחדשות 13 מול ההנהלה; העובדים לא יהססו לפתחו בשביתה

מחריף הסכסוך בחדשות 13: חרף הסיכומים בבית הדין האזורי לעבודה מהשבוע שעבר ההנהלה מתכוונת לקצץ כמחצית מהתקציב. אתמול (שני) התקיימה פגישה של ועד עובדי החדשות ונציגי ארגון העיתונאים, עם מנכ"ל רשת אבי בן טל, בפגישה נכחו גם מנכ"ל חברת החדשות ישראל טוויטו וסמנכ"ל משאבי אנוש עידו איינבינדר.

הישיבה בבית הדין האזורי לעבודה בשבוע שעבר שנערכה על פי הוראות משרד הבריאות (צילום: ארגון העיתונאים)

על פי הודעה שפרסם הוועד והופצה בקרב עובדי החדשות, בן טל הציג את כוונתו לקצץ קיצוץ עמוק ומשמעותי בחברת החדשות, ודיבר במונחים של כמחצית מתקציב החברה, וטען שהקיצוץ נובע מהמצב הכלכלי הקשה של רשת 13, אך בפגישה לא הציג שום נתון כלכלי. בנוסף, הוא ציין שהקיצוץ יגיע לכלל חלקי החברה והתפקידים, ואמר שאין בכוונתו להמתין עד ה-17 במאי כפי שנקבע בהחלטה של בית הדין לעבודה משבוע שעבר.

בתגובה לדברים שלו ביקשו עובדי חדשות 13, לדעת איך הוא רואה את החברה ביום שאחרי הקיצוץ, וטענו שקיצוץ עמוק שכזה משמעו חיסול חברת החדשות. "מדובר במהלך שיפגע אנושות בחברה ובעובדיה, והוא מנוגד כל היגיון כלכלי ועיתונאי", מסר הוועד.

"בפגישה הדגשנו שאין לנו שום כוונה להתנגד אוטומטית לקיצוצים, כפי שגם בעבר מצאנו את הדרכים להגיע להסכמות עם ההנהלה", נכתב בהודעה. "אולם הדגשנו את שני העקרונות שחשובים לנו ועליהם לא נתפשר: 1. כל מהלך צריך להיעשות בדיאלוג מול נציגות העובדים, בשקיפות מלאה של הנתונים ותוך ניסיון אמיתי להגיע להסכמות. אנחנו לא מוכנים לקבל הנחתות מאחורי הגב או הורדת תוכניות מעכשיו לעכשיו. רוצים שנסכים לקיצוץ? תראו את מלוא הנתונים והסבירו לנו מדוע הוא מוצדק והכרחי. נציין רק שהשיחה היום כלל לא הייתה פגישת משא ומתן. 2. חברת החדשות היא המקום שבו צריך לייצר את העיתונות, האקטואליה והתחקירים. לא רק שלא נסכים לכל ניסיון להעביר עבודה עיתונאית מחברת החדשות אל רשת או אל חברות הפקה, אנחנו גם דורשים שתכנים כאלה שמופקים כיום בחוץ יועברו (ובחלק מהמקרים יוחזרו אל חברת החדשות). זה הדבר הנכון לעשות כדי להגן גם על זכויותינו כעובדים וגם על החופש העיתונאי והאתיקה. זה גם הדבר הנכון מבחינת התועלת הכלכלית לרשת".

נציגי העובדים הבהירו ש"כל ניסיון להחליש באופן דרמטי את חברת החדשות יוביל למאבק שבו העובדים לא יהססו לממש את זכותם לשבות. בעבר נמנענו ככל שאפשר ממה שמכונה לעתים 'פגיעה במסך', אבל לא נהסס לנקוט כל צעד כדי להתגונן מפני הניסיון של רשת לקדם מהלך שלטווח הארוך יפגע משמעותית גם במסך וגם בפרנסה שלנו". "'אתם מאיימים באקדח לא טעון', אמר לנו בן טל בזלזול לקראת סיום הפגישה", נכתב בהודעה. "אנו מקווים שלא יהיה צורך להוכיח לו עד כמה הוא טועה", הדגישו.