מחריף המשבר פוליטי בלבנון בעקבות המשך המחאות בביירות; הקומוניסטים מציעים איחוד כוחות השינוי

"ימי ממשלת לבנון ספורים", כך נכתב הבוקר (שני) בעיתונות הלבנונית בעקבות ההתפטרויות הרבות של שרים, חברי פרלמנט ושגרירים לאחר האסון בנמל ביירות שגבה כ-200 הרוגים והמחאות הבלתי פוסקות של הימים האחרונים. אמנם ראש ממשלת לבנון, חסן דיאב, קרא אתמול להקדמת הבחירות על רקע המשבר הכלכלי וחברתי המחריף בעקבות האסון הכבד בבירה, אך יש הסבורים שהוא יגיש את התפטרותו עוד הערב או בימים הקרובים.

בתוך כך, נמשכות הפגנות הסעורות בביירות, בהשתתפות אלפים הדורשים מהממשלה לתת את הדין על האסון בנמל. אלפים ניסו אמש לפרוץ את החומות שהוקמו סביב הפרלמנט ואחרים הצליחו להשתלט על שורה של משרדי ממשלה ובהם החוץ, הכלכלה, התקשורת האנרגיה והסביבה. כמו כן, מאות פרצו אל מטה איגוד הבנקים שבמרכז הבירה וקראו "מהפכה", "מושחתים" ו"החזירו את הכסף של העם".

מפגינים, אמש, במרכז ביירות מנסים לפרוץ את החומה שהוקמה סביב הפרלמנט (צילום: המפלגה הקומוניסטית הלבנונית)

בשבת בערב רבבות מחו במרכז ביירות, בהפגנה שנערכה תחת הכותרת "יום הדין הגיע" ושהידרדרו במהירות לעימותים אלימים עם כוחות הצבא והמשטרה. המשטרה מסרה כי נהרג שוטר במהלך התנגשות עם מפגינים ובניסיון לעצור את המחאות. הצלב האדום בלבנון ציין כי 55 בני אדם פונו לבתי החולים ו-117 נוספים קיבלו טיפול במקום. המפלגה הקומוניסטית הלבנונית מסרה כי נרשמו לפחות 500 פצועים, חלקם מירי מנשק חם. חבר הוועד המרכזי של המפלגה, מונטר יחיא, אף פונה מהמקום לאחר שנפצע מכדור שנורה לראשו.

המפגינים בשבת ניסו לפלס דרכם דרך מחסומי המשטרה לעבר בניין הפרלמנט אך לא הצליחו להשתלט על הבניין. אחרים השתלטו על בניין משרד החוץ, "ארמון בוסטרוס" שבשכונת אשרפייה, והכריזו על "הקמת מטה המהפכה". בפתח הבניין נתלו שתי כרזות ענק ובהן נכתב "ביירות עיר ללא נשק" ו"ביירות בירת המהפכה". המוחים שרפו והשחיתו תמונות של הנשיא מישל עאון, שרבים רואים בו כאחראי למצב הכלכלי והפוליטי הקשה במדינה. "אנחנו נשארים פה. אנחנו קוראים לכל המפגינים להשתלט על משרדי הממשלה" , קרא אחד המפגינים לקהל הרב

יצוין שמזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הלבנונית, חנא גאריב, פרסם הבוקר הצהרה לפיה המפלגה מברכת את מפגינים בביירות. לדברי גאריב המחאות הם ביטוי לכאב העם בעקבות האסון שאירע בנמל שהוא "תולדה של פשע נגד האומה הלבנונית ושל היעדר תפקוד של מנגנוני המדינה ובייחוד אחריותן של כל הממשלות שכיהנו בתפקיד מאז 1992".

לדברי הקומוניסטים המשטר הפוליטי בלבנון מבוסס על משטר של עדות הפועל בניגוד לאינטרסים של העם. "תפקידם המרכזי של הכוחות הפועלים לשינוי דמוקרטי מן היסוד הוא להפיל את הממשלה ולהקים ממשלת מעבר ועצמאית ושיעדיה הם: לשנות את המשטר הפוליטי, לכונן מדינה דמוקרטית מודרנית המסוגלת להתמודד עם שלושה אתגרים מרכזיים: המפולת הכלכלית, המשבר החברתי המחמיר ומשבר הקורונה". עוד תקף גאריב את צרפת ואת המעצמות הזרות המנסות להתערב בנעשה בארצו. לבסוף הקומוניסטים מציעים להקים חזית מאוחדת של הכוחות והתנועות הפועלים במחאה ההמונית שנפתחה באוקטובר אשתקד על מנת ליצור אלטרנטיבה פוליטית דמוקרטית ועממית למפלגות הממסד.

סרטון של המפלגה הקומוניסטית הלבנונית ההפגנות אמש בביירות והשתלטות על איגוד הבנקים:

https://www.facebook.com/watch/?t=5&v=1176870089345078

הצהרתו של מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הלבנונית, חנא גאריב (בערבית):

http://www.lcparty.org/party-news/item/33338-2020-08-10-07-02-01