מחקר חדש: העובדים המאוגדים משתכרים כ-13% יותר מלא מאוגדים

העובדים המאוגדים בישראל משתכרים כ-13% בממוצע יותר מעובדים לא מאוגדים, כך עולה ממחקר שפרסם בשבוע שעבר פורום ארלוזורוב על פי ידיעה שפורסמה באתר "דבר" ההסתדרותי. לפי נתוני המחקר, מספר העובדים שמכוסים על ידי הסכמים קיבוציים בישראל עומד על 1.3 מיליון איש, כ-30% מכוח העבודה. מספר העובדים שחברים בארגוני עובדים עומד על כ-870 אלף, כ-21% מכוח העבודה הישראלי.

עובדי הסניף הישראלי של חברת השליחויות ההולנדית "תן ביס" התאגדו בהסתדרות כדי לשפר את תנאי העבודה והשכר שלהם (צילום: התאגדות עובדי תן ביס)

 

המחקר, אותו ערך הדוקטורנט מתן קולרמן על בסיס נתוני הסקר החברתי האירופי, בחן גם את תוספת השכר הממוצע לעובדים מאוגדים בישראל, בהשוואה למצב ב-26 מדינות הקפיטליסטיות הנוספות. קולרמן מצא התוספת שבישראל החברות בארגון עובדים הייתה השנייה בגובהה מבין המדינות שנבדקו, הגבוהה ביותר נרשמה באירלנד. קולרמן ציין שמחקרים בנושא מראים שיש יחס ישיר בין שיעורי התאגדות גבוהים לשיעורי אי שוויון נמוכים. עם זאת, ציין קולרמן שבין המדינות שנבחנו, ישראל מתאפיינת כיום באי שוויון גבוה גם בהשוואה למדינות עם שיעור התאגדות דומה.

לפי נתוני המחקר, ארגון העובדים הגדול בישראל הוא ההסתדרות הכללית, בה מיוצגים כ-725 אלף איש מהם 550 אלף חברים. אחריה הארגון השני בגודלו הוא הסתדרות המורים שמונה כ-160 אלף חברים. ההסתדרות הלאומית, שמייצגת כ-150 אלף עובדים (אך לא מפרסמת את מספר חבריה) היא הארגון השלישי בגודלו, אחריה ניצבים ארגון המורים בו חברים כ-85 אלף עובדים, ההסתדרות הרפואית שמייצגת כ-30 אלף עובדים, ארגון כוח לעובדים שמייצג כ-30 אלף עובדים (מהם כ-17 אלף חברים) וארגוני הסגלים האקדמיים השונים שמייצגים ביחד כ-28 אלף עובדים.