מחוק יו"ש לחוק יוק: מבחן האמת של מרצ ורע"מ לקראת הארכת תקנות החירום

ממשלת הימין נאלצה ביום שלישי לדחות את ההצבעה להארכת "תקנות שעת חירום (יהודה ושומרון – שיפוט ועזרה משפטית)" הידועות בשם "חוק יו"ש". תקנות קולוניאליות אלה אושרו באופן זמני ב-1967 ומחילות למעשה את החוק הישראלי על המתנחלים בשטחים הכבושים. מאז, הצביעו מפלגות הקואליציה לדורותיהן על הארכת תוקפן מדי חמש שנים.

מפגינים בשטחים הכבושים תובעים את פירוק ההתנחלויות, שבת, 28 במאי 2022 (צילום: שלום עכשיו)

תוקף התקנות יפוג בסוף יוני, והפעם הגיע תורו של שר המשפטים גדעון סער להאריכן. אולם, סער מתקשה לגבש את הרוב הדרוש לכך. סיעות הימין באופוזיציה הודיעו כי בכוונתן להצביע נגד כל הצעת חוק שתיזום הקואליציה. למרבה האירוניה, אם יתמידו בעמדתן, הן יובילו לביטול האפרטהייד בשטחים הכבושים. בהיעדר תקנות בתוקף, ינותקו ההתנחלויות מישראל. הסמכות המשפטית הישראלית בשטחים תתפוגג, והמתנחלים יהיו כפופים ישירות למערכת המשפט של הממשל הצבאי – בדיוק כמו התושבים הפלסטינים בגדה המערבית.

בתרחיש כזה, יאבדו המתנחלים את הזכויות השמורות להם כאזרחים ישראלים. כיום, הם נהנים מהזכויות חרף התיישבותם הבלתי חוקית מחוץ לגבולות המדינה. בין הזכויות: ביטוח בריאות ממלכתי, ביטוח לאומי, חוק הכניסה לישראל, חוק מרשם האוכלוסין ועוד.

בהיעדר תקנות בתוקף, יפקעו גם סמכויות המוסדות הישראליים בשטחים הכבושים, בהם רשות המסים, המרכז לגביית קנסות ורשויות ההוצאה לפועל. משטרת ישראל תאבד גם היא את סמכויותיה בשטחים, ולא תוכל לנהל חקירות או לבצע מעצרים בתחומי הגדה.

סער, איש הימין הקיצוני, התקשה להשלים עם היעדר הרוב להארכת תקנות האפרטהייד. לכן איים במשבר קואליציוני ואף בפיזור הכנסת. הנמענים אליהם כוונו איומי סער ברורים: עליו להשיג את תמיכתן של מרצ ורע"מ, החברות בקואליציה, כדי להבטיח את המשך הכיבוש ואת העמקתו. שתי המפלגות ניצבות בפני מבחנן האמיתי. מרצ ורע"מ נטשו אמנם במהלך השנה האחרונה את כל הערכים שבשמם נבחרו לכנסת. אך כעת, עליהן להחליט אחת ולתמיד באיזה צד הן עומדות: בצד השלום והדמוקרטיה או בצד המתנחלים והאפרטהייד.