מחאות והפגנות בפקולטה למדעי הניצול באוניברסיטת תל-אביב

לא שקט באוניברסיטת תל-אביב, המוסד האקדמי הגדול בישראל. עובדי האוניברסיטה הכריזו ברובם לאחרונה על סכסוכי עבודה: המרצים הבכירים מוחים על ניסיון האוצר לפגוע בהסכם הקיבוצי ודורשים לחדשו; עובדי המחקר והמעבדות התאגדו אך הנהלת האוניברסיטה מסרבת להכיר בנציגיהם; עמיתי ההוראה והמרצים מן החוץ דורשים להסדיר את ההוראה המקוונת בהסכם קיבוצי, ומתנגדים לפיטורי חברי הארגון בפקולטה למדעי הרוח.  כמו כן, נמשך המאבק להעסקה ישירה של עובדות הניקיון – מאבק שכבר נשא פרי במוסדות אחרים להשכלה גבוהה לרבות אוניברסיטת חיפה, מכללת אורנים וסמינר הקיבוצים.

מפגינים בפקולטה למדעי הרוח בקמפוס רמת אביב (צילום: זו הדרך)

 

אין הסכם? אין הוראה מקוונת

חברות וחברי ארגון סגל ההוראה והמחקר של אוניברסיטת תל-אביב הפגינו ביום שני האחרון מול משרדי ההנהלה בדרישה להסדיר את ההוראה המקוונת בהסכם קיבוצי. המפגינים הפיצו כרוזים עם עיקרי דרישותיהם ואף קראו סיסמאות, שנשמעו היטב במשרדי ההנהלה: "בלי שינוי השיטה לא חוזרות להנגשה", "די לניצול, די להתעלמות", "אין הסכם? אין הוראה מקוונת", "לא לניצול! כן להסדרה".

 

חברות בהנהגת הארגון, ד"ר נועה גדי והדס פארי, פנו אל המפגינים והסבירו כי ערב משבר הקורונה, במארס 2020, חתמו ארגוני הסגל ברחבי הארץ על הסכם קיבוצי מיוחד המאפשר ללימודים להימשך במתכונת מקוונת בסמסטר ב' תש"פ. "סגל ההוראה והמחקר נכנס תחת האלונקה ועבד שעות רבות נוספות, ללא תגמול, כדי להבטיח מעבר חלק להוראה מקוונת תוך שמירה על איכות ההוראה", הדגישו. פארי הוסיפה: "עבדתי במקומות עבודה רבים. אבל לא נתקלתי במעסיק אטום ונצלני כאוניברסיטת תל-אביב".

 

הרוח הניאו-ליברלית נושבת בקמפוס

הפגנה נוספת של הסגל הזוטר נערכה לפני שבועיים (25.4) בבניין גילמן למדעי הרוח נגד הפיטורים הצפויים בפקולטה. בהפגנה לקחו חלק אנשי סגל וסטודנטים, ובהם חברים בתאים של חד"ש ועומדים ביחד. לדברי ארגון עמיתי ההוראה: "זה לא מהלך מקומי אלא חלק ממדיניות כוללת של הנהלת האוניברסיטה לקצץ בתקציב המוקצה למדעי הרוח ולעמיתי ההוראה. לא צריך להיות פרופסור כדי להבין שקיצוץ בקורסים וצמצום שעות הוראה של מי שנושאים בנטל העיקרי בפקולטה הם לא הפתרון הנכון לבעיות שלה. לא מוותרים על מדעי הרוח! לא לפיטורים במדעי הרוח!".

מרצה ותיק בפקולטה, ד"ר אפרים דוידי, הסביר כי הנהלת האוניברסיטה משרתת את האינטרסים של משרד האוצר ביישום המדיניות הניאו-ליברלית בהשכלה הגבוהה: "הרוח הניאו-ליברלית נושבת מכיוון משרד האוצר. האוצר מעוניין שההשכלה הגבוהה תשרת את האינטרסים של בעלי ההון. לכן הנהלת האוניברסיטה להוטה לבטל 'תחומים לא רווחיים' כמדעי הרוח לטובת 'ענפים רווחיים' – היי-טק ומחשבים. אלה הם הענפים שדרכם יכולים בעלי ההון המקומיים והזרים לצבור הון עתק". בהפגנה נאמר כי קיצוץ בקורסים וצמצום שעות ההוראה לא יפתרו את בעיית מיעוט הנרשמים במדעי הרוח: "פחות קורסים – פחות מגוון, יותר עומס בהוראה, צפיפות בכיתות, ואולי אפילו סגירה של תוכנית לימודים באמצע התואר".

יוסי אבו