מחאות ואדי סאליב ב-1959 בתערוכה שתפתח במוזיאון העיר חיפה

תערוכה המוקדשת לעבר ולהווה של השכונה ואדי סאליב, תחת הכותרת "דגל שחור בעיר אדומה", מעלה את זיכרון את הדגל השחור שהניפו תושבי הוואדי ביולי 1959, במחאה על ירי שוטרים שגרם לפציעתו של אחד התושבים. התערוכה תפתח במוזיאון העיר חיפה (שד' בן גוריון 11) במוצ"ש, 23 בנובמבר, בשעה 20:00 ותנעל ב-2 במאי 2020.

הפגנות ואדי סאליב בשער העיתון הקומוניסטי "קול העם", 3 באוגוסט 1959. מתחת לכותרת הראשית: גילוי דעת של מק"י: "הקץ למצוקת העדות המקופחות" (צילום: ארכיון מק"י)

לשביתה הכללית שהכריזו התושבים, אשר כונתה "מרד ואדי סאליב", היו הדים בפעולות מחאה של יוצאי צפון אפריקה בערים נוספות. חוגי השלטון ודובריו כינו אז את המחאות "מהומות". אוצרות התערוכה, גליה אביאני וענבר דרור לקס, נעזרו באיסוף החומר גם בארכיון מק"י ובספרה של חברת מערכת "זו הדרך" תמר גוז'נסקי "קומוניסטים מזרחים", שפורסם אשתקד בהוצאת פרדס.

האוצרות מסרו כי "התערוכה 'דגל שחור בעיר אדומה' מאירה פרק היסטורי בחיי שכונת ואדי סאליב שמשמעויותיו החברתיות נעדרות מרוב מחוזות הזיכרון העירוניים והלאומיים. התערוכה מתמקדת בקולות של תושבים ותושבות שחיו בוואדי סליב במחצית השנייה של המאה העשרים. זהו זיכרון אישי וקולקטיבי של היסטוריה עירונית 'מלמטה', המציגה באמצעים חזותיים כיצד – לצד חוויות של עוול והדרה – נוצרו בשכונה חיים תוססים, שאפשרו מהלכי התארגנות והתנגדות שהגיעו לשיאם במחאת יולי 1959".

יצוין כי בוואדי סליב שכבה מכסה על זו שתחתיה. לאחר הנכבה תושביה הערביםפלסטינים של השכונה לא הורשו לחזור, ואילו היהודים שהגיעו ברובם מארצות ערביות פוזרו בתוך עשור או שניים לשכונות אחרות. בימים אלה השכונה מאוכלסת בתנופת בנייה בדיירים חדשים – שכבה נוספת על חורבות השכבות הקודמות. כך, בין זיכרון למחיקה, מתקיימת שכונת ואדי סליב. כל דיון בעניינה מעלה אל פני השטח קונפליקטים אתניים, מעמדיים ולאומיים. משתתפים בתערוכה: אוסקר טאובר, אורי לוי, אייל טואג, אתי שוורצגלס, ג'וזיאן ונונו, חנא אבו חנא, יהודית מלר, רחל אלבז פורמן, עמירם ערב, מחמוד מח'לוף, רותי מיוחס, שמעון ורחל פיסו. יועצת אקדמית: ד"ר יאלי השש.

הידיעה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב