מורי היל"ה קטעו את דברי בנט בכנס; הסכמים קיבוציים נחתמו בשני מפעלים בגליל

סערה בוועידת החינוך שהתכנסה הבוקר (שלישי) בבנייני האומה בירושלים: מורות ומורי קבלן המועסקים בתכנית היל"ה של משרד החנוך התפרצו לדבריו של שר החינוך, נפתלי בנט, וקראו קריאות ביניים, "מורות קבלן זה פשע". אחת המורות נעמדה במהלך דבריו של שר החינוך וקראה לעברו, "לא אתה אחראי לתופעה, אבל עכשיו זו המשמרת שלך, אמרת 'בואו נדבר', אבל אתה מסרב להיפגש איתנו". המורים דרשו העסקה ישירה.

2017-03-07_202049

הפגנה של מורי היל"ה מול ביתו של השר בנט ברעננה ב-27 בפברואר האחרון (צילום: כוח לעובדים)

כ-8,000 בני נוער לומדים בתוכנית היל"ה, אך המורים מועסקים מזה עשרות שנים בתנאים נחותים ביחס למורי מערכת החינוך הפורמלית. כל המורות קיבלו שכר לפי שעות "אפקטיביות", כלומר עבור שעה שבוצעה בפועל בלבד ולא קיבלו משכורות בחגים ובחופשים, או במקרים שבהם תלמידים לא הגיעו לשיעורים. המשמעות: ארבעה חודשים ללא משכורת. גם לפני כחודש וחצי הפריעו המורים לנאום של בנט בכנס של מרכז השלטון המקומי, וצעקו לעברו: "תן לנו מילה שיעבירו אותנו להעסקה ישירה. אנחנו לא מבינים איך אתה מסכים להעסקת עובדי קבלן". בנט השיב: "טוב, אני שומע, שומע היטב. לגבי מורות היל"ה – אני אשמח לשבת ולדבר". חרף ההצהרות, נבט טרם נפגש עם המורים. עקב כך הם הפגינו מול ביתו ברעננה ב-27. בפברואר האחרון.

טלילה אילון, נציגת עובדי היל"ה, אמרה בוועידה: "אני לא בחרתי בעבודה הזאת בשביל הכסף, אני עושה אותה מתוך אהבה והרגשת שליחות. אבל לצערי המורות בתוכנית היל"ה לא מועסקות באותם תנאים כמו מורות בבתי הספר. קראנו לעצמנו מורות קבלן. אני מועסקת במסגרת מכרז שמתחדש כל חמש שנים וכל חמש שנים מתחלף לי המעסיק. אין לי בטחון תעסוקתי, אני לא יודעת משנה לשנה אם אני ממשיכה ללמד, אני לא יודעת מי יהיה המעסיק שלי בשנה הבאה. אני מבקשת לקבל את אותם תנאים שמורים בבתי ספר מקבלים כדי שאוכל להיות מורה טובה יותר לתלמידים שלי ואני מבקשת שיתייחסו אליהם כתלמידים סוג א'. מגיע להם חינוך כמו לילדים של שר החינוך ושר האוצר. זה מה שאנחנו מבקשים, שלנו ולילדים יתנו את התנאים שיאפשרו לנו ולהם להצליח".

יצוין שאתמול (שני) ההסתדרות חתמה על  הסכמים קיבוציים בשני מפעלים בגליל המערבי: קימברלי-קלארק, שבבעלות חברה רב-לאומית אמריקאית וברמד, שבעלותם של שני קיבוצים. חברת ברמד שנחשבת לאחת היצרניות המובילות בעולם של מגופי בקרה הידראוליים המיועדים למערכות הולכת מים, נותנת מענה לרשתות מים מוניציפליות ולמבנים רבי קומות, לענף החקלאות והגינון ולשוק כיבוי האש. מפעל ברמד שנמצא בבעלות קיבוץ עברון (75%) וקיבוץ סער (25%), ממוקם בגליל המערבי ומוצריו משווקים באמצעות חברות בנות לכ-70 מדינות ברחבי הגלובוס. ברמד רשמה גידול שנתי מרשים בהכנסות, דבר שהזניק אותה לרשימת עשרים החברות בעלות מחזור המכירות הגבוה ביותר בתעשייה הקיבוצית.

ההסכם שנחתם אתמול ויחול על 180 עובדי החברה, הושג לאחר משא ומתן ממושך בין הצדדים, ותוקפו חל רטרואקטיבית החל מה-1 בינואר 2015 ועד שנת 2018 .ההסכם מסדיר, בין היתר, נושאים כמו תוספות שכר, תקופת ניסיון וקביעות, עבודה במשמרות ובשעות נוספות, שיפור התנאים הסוציאליים וסעיפים נוספים. על פי ההסכם, עובדי ברמד שישלימו תקופת העסקה בת שנתיים ומעלה, יתקבלו למעמד של עובדים קבועים בחברה. ההסכם מעגן גם מנגנון פיטורים הוגן ושקוף, המספק ביטחון תעסוקתי לעובדים ומסדיר מערכת ליישוב חילוקי דעות בין הצדדים. בהתאם להבנות המעוגנות בהסכם, שכר היסוד בחברה בקרב עובדים בעלי ותק של שנתיים ומעלה, יהיה לכל הפחות, גבוה ב-3% משכר המינימום במשק, כפי שיתעדכן מעת לעת. עם קבלת הקביעות, כל עובד במתכונת שעתית, יוכל לעבור להיות עובד בשכר חודשי.כמו כן, ברמד התחייבה לתוספת שכר מפעלית רטרואקטיבית בשיעור של 5% על שכר הבסיס של העובדים שהשלימו שנתיים בחברה במארס 2015, ולתוספת שכר נוספת בשיעור של 3%, החל משכר אפריל 2017, לכלל העובדים הנכללים בהסכם בעלי ותק של שנתיים ומעלה בסוף החודש הקרוב.

ההסכם מסדיר גם תוספת משמרות, כך שעובד במשמרת שנייה יקבל תוספת של 25% לשכר השעתי, עובד במשמרת שלישית יקבל תוספת של 100% לשכר השעתי ועובדים בעלי ותק של שנתיים ומעלה, יזכו לתגמול נוסף בגין עבודה במשמרת שלישית בגובה של 200% מעבר לשכר היסוד, לכל שעה. מנהל משמרת יהיה זכאי לעוד תוספת בסך 45 שקל לכל משמרת. כל עובד שהשלים שנתיים בחברה יהיה זכאי לפתיחת קרן השתלמות לבחירתו, כאשר הפרשות המעסיק יעמדו על 2.5%-5% מגובה השכר, בהתאם לוותק העובד. עובדים בעלי ותק של ארבע שנים ומעלה, זכאים מה-1 בינואר אשתקד לקבל מדי שנה משכורת 13 בשיעור של 70%-80% משכר הבסיס. כמו כן, ברמד תדאג לספק לעובד חבילת ביגוד והנעלה, פעמיים בשנה (קיץ וחורף), וזאת בנוסף להשלמה כספית של ההפרש בין שווי החבילה לבין קצובת ביגוד והנעלה שנתית על סך 1,400 שקל, לה זכאי כל עובד בעל ותק של שנתיים ומעלה. על פי ההסכם, הנהלת המפעל תמשיך לספק לעובדים ארוחות צהריים מסובסדות בחדר האוכל של קיבוץ עברון, כאשר גובה הסבסוד יעמוד על 24.05 שקל ליום עבודה. בנוסף לכך, ברמד התחייבה לספק ארוחות לילה לעובדים במשמרות לילה, או לפצותם ב-15 שקל בגין כל משמרת לילה בה לא סופקה הארוחה.

ההסכם שנחתם אתמול בקימברלי-קלארק הוא הראשון מאז שהועבר לבעלות מלאה של החברה, הנחשבת לאחת המובילות בענף המוצרים המתכלים בישראל, ומתמחה בתחום מוצרי הנייר והחיתולים החד-פעמיים. בין המותגים המובילים בשליטת החברה: האגיס, טיטולים, ניקול, קלינקס, מולט, לילי, שמורת טבע, קוטקס ודיפנד. ההסכם שתוקפו לשלוש שנים ויחול על כ-100 עובדי המפעל, מסדיר בין היתר, תוספות שכר, מענקים שנתיים, קידומי דרגות, הסדרת מנגנון קביעות ומימון לימודים אקדמיים לילדי העובדים.

ההסכם הקיבוצי שנחתם היום, קובע כי החל מתחילת 2017 שכר היסוד לכל עובד שהשלים שנה במפעל, יהיה לכל הפחות, גבוה ב-5% משכר המינימום במשק, כפי שיתעדכן מעת לעת. כמו כן, ההסכם מעגן תוספות שכר קבועות לכל אחת משנות ההסכם. כך למשל, החל מ-1 במאי הקרוב יעודכן שכר השעה של העובדים הקבועים בחברה ב-3%, החל מ-אוקטובר 2018 תחול תוספת נוספת בשיעור של 3% ועדכון של 3% נוספים ייכנס לתוקף ב-1 במאי 2019. בנוסף לתוספות השכר, העובדים הקבועים יקודמו בשיעור דרגה, בכפוף למכסה שנתית שהוגדרה בהסכם, ובתוספת של 4% לשכר במעבר מדרגה לדרגה לעובדים הזכאים. יצוין, כי בהתאם להסכם, האפשרות להיקלט למעמד של עובד קבוע בחברה, נבחנת על בסיס אישי לאחר השלמה של שלוש שנות ותק במפעל.

החל משנת 2017 ובמשך כל שנות ההסכם, החברה תשלם לעובדים גם מענקים חד פעמיים אשר נקבעו מראש, תוך מתן אפשרות להגדיל את גובה המענקים בהתאם לתוצאות החברה. במהלך שנת 2017 העובדים יקבלו שני מענקים בשווי כולל של 160 שעות רגילות. בכל אחת מהשנים 2018-2019, המענק השנתי המינימלי יעמוד על 160 שעות רגילות, תוך הזדמנות להגדיל את הסכום על פי אחוז העמידה ביעד, כפי שאושר בתקציב החברה השנתי לשנה הקודמת. האפשרות להגדיל את המענק השנתי ל-210 שעות, תיקבע בהתאם לעמידה ביעדים, ובכפוף לנוסחה המפורטת בהסכם לבחינת ארבעה מדדים מוסכמים, בהם: בטיחות, יעילות, איכות וביצועי החברה.

ההסכם הקיבוצי החדש מסדיר הוספה של 5 דרגות ותק חדשות לסולם השכר ומגדיל את תוספת הוותק לעובדים הקבועים בחברה, כך שהחל מתחילת 2017 תוספת הוותק לעובדים תוגדל ב-20% והחל מתחילת השנה הבא, תוספת הוותק לעובדים הזכאים תוגדל ב-30% נוספים. החל משנת 2017 ילדיהם של עובדים קבועים בחברה, בין הגילאים 18-34, יהיו זכאים למימון לימודים אקדמיים או לימודים לתעודת הנדסאי, עד 75% מגובה שכר לימוד אוניברסיטאי. כמו כן, על פי ההסכם קימברלי-קלארק התחייבה כי החל מהשנה תעניק מתנות חג, המחולקות לעובדים לקראת פסח וראש השנה, גם לפנסיונרים של החברה אשר פרשו משנת 2016 ואילך. הצדדים סיכמו גם על הגדלת ההפרשות הפנסיוניות לפיצויי עובדים ותיקים ומבוגרים. החל ממשכורת ינואר 2017, המעסיק יגדיל את ההפרשות על השעות הנוספות, לעובדים בני 45 ומעלה שהשלימו ותק של 18 שנה בחברה. מעתה ההפרשה הקיימת לקופת גמל לחיסכון, בגין רכיב השעות הנוספות, תכלול גם הפרשה לתגמולים בשיעור של 7.5% על חשבון המעסיק ו-5% על חשבון העובד.