מועצת זכויות האדם של האו"ם אישרה את חקירת הפשעים במהלך ההסלמה בעזה והדרום

מועצת זכויות האדם של האו"ם אישרה אמש (חמישי) חקירה של הפשעים שבוצעו בסבב הלחימה האחרון ברצועת עזה. ממשלת הימין הודיעה כי לא תשתף פעולה עם החקירה.

עדותו אמש המקוונת של מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי, בדיון  של

מועצת זכויות האדם של האו"ם (צילום: מועצת זכויות האדם של האו"ם)

 

המועצה התכנסה לבקשת פקיסטאן, שהגישה הצעת החלטה שלפיה תקום ועדת חקירה עצמאית של כל הפרות החוק הבינלאומי וזכויות האדם ברצועת עזה, בגדה המערבית, במזרח ירושלים ובישראל. חברי הוועדה, שעבודתה אינה מוגבלת בזמן, יידרשו לאסוף ראיות שיאפשרו להטיל על האחראים לפשעים לכאורה אחריות משפטית. ההצעה, כמו הצהרות קודמות של גופי האו"ם בימי הלחימה, אינה מזכירה את חמאס או את ירי הרקטות לעבר ישראל, וגם לא את פעילות צה"ל ברצועת עזה.

יצוין ש-24 מדינות תמכו בפתיחת החקירה, תשע התנגדו ו-14 נמנעו. רוסיה וסין הצביעו בעד ההצעה, וכך גם אוזבקיסטאן, אינדונזיה, ארגנטינה, אריתריאה, ארמניה, בוליביה, בורקינה פאסו, בחריין, בנגלדש, גאבון, ונצואלה, חוף השנהב, לוב, מאוריטניה, מקסיקו, נמיביה, סודאן, סומליה, סנגל, הפיליפינים וקובה. עם המדינות שהצביעו נגד ההחלטה נמנות אוסטריה, בריטניה, גרמניה וצ'כיה.

בין משתתפי הדיון שקדם להחלטה: חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה (חד"ש), שמשמש כראש ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל. ברכה ציין שהוא עומד בראש ארגון שמייצג את הערבים-פלסטינים בישראל שסובלים מצורות שונות של אפליה, תפיסת קרקעות, היעדר זכויות, מעצרים ועוד.

נציבת זכויות האדם של האו"ם ונשיאת צ'ילה לשעבר, מישל בצ'לט, פתחה אתמול את הדיון ואמרה שהארגון הבינלאומי לא קיבל כל הוכחה לכך שבניינים אזרחיים ברצועת עזה שהופצצו על ידי ישראל שימשו למטרות צבאיות. בצ'לט גם קראה לחמאס להימנע מירי חסר הבחנה לעבר ישראל. עוד אמרה שהתקיפות הישראליות בעזה מעלות חשש כבד לגבי הציות של ישראל למשפט הבינלאומי, והוסיפה שהן עשויות להיחשב כפשעי מלחמה אם יימצא שהשימוש בהן היה לא פרופורציונלי. "למרות טענות ישראל שרוב הבניינים שיכנו ארגונים חמושים או שימשו למטרות צבאיות, לא מצאו שום ראיות בקשר לזה", הדגישה בצ'לט. היא גם קרא לישראל להפסיק לגרש משפחות פלסטיניות מבתיהן בגדה המערבית.

 

עוד על ההחלטה שהתקבלה והדיון שקדם לה (באנגלית):

https://www.ohchr.org/EN/HRBodies/HRC/Pages/NewsDetail.aspx?NewsID=27119&LangID=E

 

סרטון – דברי נציבת זכויות האדם של האו"ם מישל בצ'לט בדיון שנערך היום:

 

עוד בנושא:

האו"ם: אין הוכחות לשימוש צבאי בבניינים אזרחיים שהופצצו בידי ישראל בעזה

המחיר הכבד שמשלמים האזרחים: 11 ימי לחימה בדרום שהרחיקו את השלום והעמיקו את האיבה