מועמד השמאל ניצח בבחירות לנשיאות צ'ילה בתמיכת הקומוניסטים

מנהיג מרד הסטודנטים ב-2011 ומועמד השמאל, גבריאל בוריק, זכה הלילה (שני) בבחירות לנשיאות צ'ילה. יריבו בימין חוסה אנטוניו קאסט, הודה בתבוסתו וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי דיבר עם בוריק ובירך אותו. "מהיום הוא הנשיא הנבחר של צ'ילה והוא ראוי לכל הכבוד שלנו ושיתוף הפעולה הבונה שלנו. צ'ילה תמיד ראשונה", כתב קסט. מהתוצאות כמעט סופיות עולה כי בוריק קיבל כ-56% מקולות הבוחרים ויריבו קאסט 44%.

אסיפת הבחירות האחרונה של גבריאל בוריק בעיר סנטיאגו ביום שישי האחרון בהשתתפות רבבות (צילום: אל סיגלו)

 

כאמור, בוריק (35) מהחזית הרחבה שבתמיכת המפלגה הקומוניסטית התמודד מול מועמד הימין הקיצוני, חוזה אנטוניו קאסט (55).  המפלגה הקומוניסטית בירכה הבוקר את בוריק וקראה לו להמשיך בדרכו של הנשיא הסוציאליסטי סלבדור איינדה ולחולל רפורמות כלכליות וחברתיות עמוקות במדינה. איינדה נרצח בעת ההפיכה הצבאית העקובה מדם והפרו-אמריקאית של הגנרל אוגוסטו פינושה בספטמבר 1973. בממשלתו כיהנו שרים קומוניסטים.

קאסט חולל סערה בשבוע שעבר לאחר שמסמכים שנחשפו בגרמניה הראו כי אביו היה חבר במפלגה הנאצית. המסמכים, שהופיעו לראשונה ברשתות החברתיות ולאחר מכן אושרו על ידי הרשויות בגרמניה, כוללים תעודת חבר של מיכאל קאסט, אביו של המועמד, המעידה כי נרשם מרצונו למפלגה, שכן חברות במפלגה הנאצית לא הייתה חובה. הדברים עומדים בסתירה עם טענות שהשמיע קאסט בעבר כי אביו לא היה נאצי ונאלץ להתגייס לצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה בשל חוק גיוס חובה.

קאסט התמודד בפעם השנייה לנשיאות צ'ילה לאחר שהתמודד בעבר על התפקיד וחולל סערה נוספת כשהביע תמיכה ברודן הצ'יליאני פינושה, ואמר כי היה מעוניין "לשתות תה ולשוחח" עם הגנרל האכזרי שהלך לעולמו. קאסט, קתולי פונדמנטליסט שחרט על דגלו אידיאולוגיה ניאו-ליברלית קיצונית, אף אמר "אילו פינושה היה חי היה מצביע עבורי".