מועמד השמאל בבחירות לנשיאות פרו הוכרז כמנצח חודש וחצי לאחר הבחירות

מועמד השמאל בבחירות לנשיאות פרו, פדרו קסטיליו, הוכרז אתמול (שלישי) כמנצח על ידי ועדת הבחירות, לאחר חודש וחצי מאז ההצבעה. הוועדה דחתה את כל הטענות לזיופים מצד מועמדת הימין, קייקו פוג'ימורי. כך המורה בן 51 ומנהיג איגוד עובדי ההוראה, יושבע לתפקיד ב-28 ביולי. הוא זכה ליותר מ-50% מקולות הבוחרים בסבב השני של הבחירות. כך מסרה רשת הטלוויזיה "טלסור".

"העם ניצח!", נאום הניצחון של קסטיליו, אתמול, בעצרת שנערכה במטה מפלגתו בלימה (צילום: טלסור)

רבבות מתומכיו הגיעו אמש לנאום הניצחון של קסטיליו, שנערך בפני על מרפסת מטה מפלגתו במרכז הבירה לימה. בין היתר הוא אמר "כן, אנחנו יכולים; העם ניצח!". הוא הבטיח לפעול למען כל הפרואנים, וקרא "לאחדות רחבה של כל העם, יחד נהיה שותפים במאבק להפוך את פרו לצודקת, מכובדת ומאוחדת יותר". קסטיליו פנה ליריבתו פוג'ימורי ואמר "בואי נימנע מהוספת מכשולים נוספים בקידום המדינה". עוד אמר הנשיא הנבחר "אנו ניאבק בכל מה שמנוגד לדמוקרטיה".

הנשיא החדש פרץ לבמה הלאומית לפני ארבע שנים, כשהוא הוביל שביתה מוצלחת של מאות אלפי מורים שדרשו העלאת שכר והתנגדו למדיניות הניאו-ליברלית של הממשלה. במהלך קמפיין הבחירות, הוא הבטיח להלאים את תעשיית המכרות של המדינה ואמר כי הוא רוצה ליצור מיליון משרות חדשות בתוך שנה.

קסטיליו, שקיבל את תמיכתן של שתי המפלגות הקומוניסטיות וכל כוחות השמאל ניצח בפער של 44 אלף קולות בלבד, גבר על פוג'ימורי בניסיון השלישי שלה לזכות בתפקיד שבה כיהן אביה, הדיקטטור אלברטו פוג'ימורי המרצה מאסר של 25 שנה. היא ניהלה הליך משפטי נגד הניצחון של יריבה, אך היא סיפקה מעט מאוד ביסוס לטענותיה לזיופים – בדומה להתנהלות של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. מפלגתו של קסטיליו, "פרו חופשייה" ומשקיפי בחירות מטעם ארגון מדינות אמריקה דחו את הטענות שלה.

לאחר הפסדה בבחירות, התביעה תוכל עתה להתקדם בחקירה נגדה בחשד לשחיתות והלבנת הון. היא טוענת שמתנהלת רדיפה פוליטית אחריה. היא ריצתה 13 חודשי מאסר בין 2018 לשנה שעברה, אז שוחררה על תנאי. היא נאשמת בלקיחת כספי שוחד מענקית הבנייה הברזילאית "אודברכט" כדי לממן את הקמפיינים שלה לנשיאות ב-2011 וב-2016. התובעים דורשים לגזור עליה 30 שנות מאסר.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/104051