מוסאוא תובע את רשת ויקטורי בגלל פיטורי שישה עובדים ערבים בעת השביתה

מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל, הודיע אתמול (חמישי) שבכוונתו לתבוע את חברת השיווק ויקטורי בעקבות פיטוריהם של שישה עובדים ערבים מסניף טבריה, שנעדרו מעבודתם ביום השביתה בחברה הערבית על פי החלטת ועדת המעקב.

חלק מהמפוטרים בסניף ויקטורי בטבריה (צילום: מוסאוא)

 

המפוטרים ניסו להסביר למנהליהם, שנעדרו מעבודתם שכן הכבישים באזור המגורים שלהם ובדרכם לעבודה היו חסומים, וכי חששו מאירועי אלימות כלפי ערבים בטבריה. עם זאת, קיבלו זימון מהיר לשימוע, ושעות ספורות לאחריו קיבלו הודעות שמכתבי הפיטורים מחכים להם בסניף.

מנהל מרכז מוסאוא, ג'עפר פרח, פנה בשבוע שעבר למנכ"ל ויקטורי שיש לה כ-51 סניפים ונסחרת בבורסה, וביקש ממנו לחזור בו מהפיטורין "נעשה שימוע מהיר, בלוח זמנים לא סביר, ופוטרו בהליך זריז ומשפיל" כתב. ועוד "הפיטורים של העובדים נעשו באווירה של עוינות וכפועל יוצא של אפליה בשל היותם ערבים שנקלעו לשיח גזעני קשה. משכך, נטען כי העובדים פוטרו בחוסר תום לב, בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות ובניגוד לעקרון השוויון, לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ולחוק יסוד חופש העיסוק". ההנהלה טוענת כי הפיטורין לא היו על רקע פוליטי, אלא "על רקע עבירות משמעת ואי הגעה למשמרות  שגרמו לפגיעה בניהולו ובתפעולו תוך שהם עושים שימוש באצטלה פוליטית". עו"ד ויסאם יאסין, ממרכז מוסאוא מסר: "מדובר בהליך פיטורים לא תקין, מפלה ופוגעני, נתבע צווי מניעה והשבה לעבודה ופיצויים. פנינו גם לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה".

הסטודנטית רשא אגברייה, שעבדה כמעט שנה בסניף סיפרה לאנשי מוסאוא שבסיבת השימוע לפני פיטורים נכתב "היעדרות עקב נקיטת עמדה פוליטית שפגעה בתפקוד החנות".

במקביל היא לא שולבה בסידור עבודה לפני השימוע. תאמר דרוויש, אף הוא סטודנט שעבד בסנף במשך כחצי שנה סיפר: "היה שבועות, עבדו חצי יום. רצו שהערבים יעבדו, כי אין עובדים יהודים.  ב-17 במאי, חופש שבועות. וכעבור חמישה ימים שימוע לפני פיטורים". "בשימוע הסברתי שאני מגיע מפורדיס. צומת פורדיס סגור-  יהודים תקפו ערבים בבנימינה, באור עקיבא ואפילו בזיכרון יעקוב. גם מונית לא יכולה להיכנס. כל הזמן קיבלנו סרטונים מתקיפת ערבים בטבריה. קיבלנו הקלטה של איומים נגד ערבים. עבדתי שישה חודשים בלי תקלות המשמרת היחידה שלא הגעתי אליה ופוטרתי. כמו כן, פרוטוקול שימוע לא נשלח אלינו, וכמובן שהמשכורת האחרונה עדיין לא שולמה".

הסטודנטית מונא אומרי, עובדת חדשה בסניף סיפרה "בשימוע אמרתי שאין לי עמדה פוליטית. פחדתי לצאת מהישוב שלי. הם ניסו להכניס שיחות פוליטיות. לפני החג עבדתי, אך היו מבטים מאיימים וגם תקפו את מלון לאונרדו בעיר. היה מפחיד להגיע לטבריה".

 

עוד בנושא:

ראיון עם מנכ"ל מרכז מוסאוא, ג'עפר פרח: מתקפה פוליטית על הציבור הערבי