מוסאוא יתבע מעסיקים שמפטרים עובדים ערבים בגלל השתתפותם בשביתה

מרכז מוסאוא פנה לחברת "דנאל השמות" ודרש ממנה להחזיר לעבודה באופן מיידי עובד שפוטר שלא כחוק בעקבות היעדרות מהעבודה. החברה מספקת עובדי קבלן לרכבת ישראל והעתק מהמכתב הועבר גם למנכ"ל הרכבת.

פוטר מהרכבת שלא כדין  – למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה (צילום: רכבת ישראל)

 

העובד העביר למרכז מוסאוא התכתבות בינו לבין המנהל האחראי עליו בחברה במשך השבועיים האחרונים. מההתכתבות עולה כי המנהל הודיע לעובד באמצעות מסרון שהוא מפוטר ושיחפש לעצמו עבודה אחרת. מנהל מרכז מוסאוא, ג'עפר פרח, פנה למנהל העבודה הישיר והתריע מפני הליך הפיטורין הלא חוקי. על אף הפניה הודיע המנהל במסרון לעובד "תיקח את הפיצויים ותחפש לך עבודה אחי".

פרח כתב לחברת דנאל "מדובר בפיטורין לא חוקיים, ללא שימוע וללא הליך תקין. הפיטורין נעשו על רקע אפליה בניגוד לחוק המונע אפליה בתעסוקה". העתק מפניית מרכז מוסאוא הועברה גם לעו"ד מרים כבהא, נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה. הנציבות החלה לבדוק את הפניה בעקבות פניית מרכז מוסאוא.

בשבוע האחרון קיבל במרכז מוסאוא עשרות פניות של עובדים שפוטרו או זומנו לשימועים בעקבות השביתה עליה הכריזה ועדת המעקב העליונה לפני כשבועיים. המרכז, ביחד עם עורכי דין מתנדבים המומחים בדיני עבודה, העניקו סיוע לעובדים שפנו. בחלק מהמקרים הוצאו מכתבי התראה למעסיקים טרם נקיטת צעדים. לפי נתוני המרכז רק מספר קטן של עובדים אכך פוטר בהליך מזורז. ברוב המקרים העובדים ננזפו או נרשמה להם הערה בתיק האישי. לאחר מיצוי ההליכים מול מעסיקים שפיטרו שלא כחוק עובדים ערבים יפרסם מרכז מוסאוא את כל הפרטים.