מה קרה לשמאל הציוני: ח"כ עופר כסיף על אישור התקציב בממשלת הימין

ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) שוחח בסוף השבוע עם "זו הדרך" על רקע גיבוש התקציב הניאו-ליברלי, שאושר בממשלה בתמיכת מפלגות "השמאל הציוני" – העבודה ומרצ.

שר הבריאות ניצן הורוביץ', יו"ר מרצ (צילום: דף הפייסבוק של ניצן הורוביץ)

 

כסיף לא הופתע מכניסתן של מפלגות "השמאל הציוני" לקואליציה הימנית בראשות בנט. לדבריו, החלטתן זו נובעת מהסתירה הפנימית בזהותן. לדברי כסיף, "השמאל הציוני נקלע לסתירה שאין ביכולתו ליישב בין זהותו הציונית לבין יומרותיו השמאליות. לדוגמא, מרצ מכריזה על התנגדותה לכיבוש ולניצול, אך אינה יכולה להיפטר מעיקרון העליונות היהודית". הקושי ליישב סתירה זו דוחף את כוחות "השמאל הציוני" לוותר על שיח אידיאולוגי, ולכן בשנה האחרונה הם התמקדו במטרה פוליטית טקטית – הפלת נתניהו.

כסיף מדגיש כי חד"ש וחבריה לקחו חלק פעיל בהפגנות נגד נתניהו עוד מראשיתן. אך בניגוד לדרישות הטקטיות של "השמאל הציוני", חד"ש עמדה על כך  שהמאבק הוא למען החלפת דרכו של נתניהו, ואין להסתפק בשינוי פרסונלי בלבד. מתוך עמדה זו, עם הפלת נתניהו התנגדה חד"ש להקמת ממשלה בראשות בנט – מי שמרכולתו הפוליטית דומה, ואולי אף גרועה, מזו של נתניהו.

לשיטתו של כסיף, "השמאל הציוני ויתר על עקרונותיו השמאליים בשם ההישרדות הפוליטית. כעת ישנה בכנסת רק סיעה אחת המבטאת עמדות שמאל ברורות באופן עקבי ואשר פועלת על סמך עקרונותיה ולא מתוך אופורטוניזם פוליטי או נאמנות לגוש זה או אחר – חד"ש".

כראיה מצביע כסיף על דפוס ההצבעה של מפלגות העבודה ומרצ בחודשים הראשונים לקיומה של "ממשלת השינוי". פעם אחר פעם הן מצביעות בניגוד גמור לעמדתן הפוליטית המוכרזת או לתפיסה אותה הן מתיימרות לייצג. כך אירע, לדוגמא, בהצבעה על התיקון לחוק האזרחות, המונע איחוד משפחות פלסטיניות משני צדי הקו הירוק. במשך כל תקופת ישיבתה באופוזיציה הצביעה מרצ נגד החוק, ואף ארגנה מחאה נגדו כאשר עבר לראשונה. אך כעת, משנכנסה לממשלה ולמרות הבטחתה להישאר נאמנה לערכיה, הצביעו חברי סיעתה בעד החוק.

לשאלה האם כניסתו של "השמאל הציוני" לממשלה לא אפשרה לו להשיג הישגים מבפנים, השיב כסיף כי קשה להצביע על הישגים ממשיים של מרצ או של העבודה במסגרת הממשלה. לדבריו, עד כה מפלגות אלה רק התפשרו, כולל בסוגיות המהותיות. הישגן היחיד, לדבריו, הוא כיסאות ותיקים – תמריץ שמקל עליהן להצדיק את חברותן בממשלה.

בריאיון התייחס כסיף גם לרע"מ (הרשימה הערבית המאוחדת, המזוהה עם הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית) בראשות מנסור עבאס. מפלגה זו מתיימרת לייצג את הציבור הערבי בישראל, אך בדומה למפלגות השמאל הציוני הצביעה בעד התיקון לחוק האזרחות המונע איחוד משפחות פלסטיניות. זאת, על אף שהחוק מכוון ישירות נגד הציבור אותו מתיימרת המפלגה לייצג. "נוסף להיותה של רע"מ מפלגת ימין מבחינה כלכלית וחברתית", טוען כסיף, "אחת הסיבות המרכזיות לכניסתה לממשלה בראשות תומך בסיפוח ובהרחבת ההתנחלויות היא ייאושה מדרך המאבק, והאשליה כי ניתן לקבל זכויות בדרך של סחר-מכר והתרפסות בפני השלטון".

כעת, משנאלם חלק גדול מהאופוזיציה המסורתית 'משמאל', המאבק בתקציב הניאו-ליברלי, שיפגע קשות במעמד העובדים בישראל, יהיה קשה יותר. לדברי כסיף, "חד"ש היא התנועה היחידה שמתנגדת לתקציב מתוך עמדה שמאלית, ותאבק נגד מה שהציבור כבר החל לכנות 'גזירות ליברמן'". במציאות הפוליטית הנוכחית, בה מייצגות הקואליציה והאופוזיציה גוונים שונים של ימין, חשוב מתמיד להשמיע את קולה של אלטרנטיבה אמיתית, הקוראת תיגר על המערכת ומציעה שינוי – הקול הייחודי של חד"ש.

עידן סלוצקר

עוד בנושא:

להכריז שביתה כללית: התקציב פוגע בעובדים, בגמלאים, בחולים, בנשים, בחקלאים, בצרכנים ובסביבה