מהפך: הרשימה המשותפת של סאדר והקומוניסטים מובילה בבחירות בעיראק

הרשימה המשותפת של שמנהיג השיעי מוקתדא אסאדר האנטיאימפריאליסטי והמפלגה הקומוניסטית זוכה לרוב של יותר ממחצית הקולות בבחירות לפרלמנט בעיראק כך מסרה הבוקר (שני) ועדת הבחירות המרכזית במדינה, על סמך ספירתן של 95% מהקלפיות בעשרה מתוך 18 מחוזות הצבעה.

על פי הנתונים שפרסמה הוועדה במקום השני נמצאת לפי שעה הקואליציה שמוביל מפקד המיליציה השיעית הנתמכת בידי איראן חאדי אלעמירי. הקואליציה שמוביל ראש הממשלה המכהן ובעל ברית של ארצות הברית ושל איראן, חיידר אלעבאדי נמצאת במקום השלישי. תוצאות רשמיות וכן מספר המושבים שבו זכה כל גוש מפלגות בפרלמנט יתפרסמו מאוחר מחר (שלישי) במהלך היום.

2018-05-14_201058

אסאדר הוביל שתי מרידות נגד הכוחות האמריקניים בעיראק באמצעות המיליציה השיעית שהקים, "צבא המהדי", והוא נחשב לאחר המנהיגים השיעים המעטים בארצו שמרחיקים את עצמם מאיראן. תומכיו יצאו היום לרחובות הערים במסגרת חגיגות ניצחון וקראו "מוות לארה"ב", "איראן החוצה" ו"עיראק עצמאית".

ניצחון של אסדר בבחירות הכלליות בעיראק לא אומר בהכרח שהוא יהיה זה שיקים את הממשלה הבאה, משום שהגוף הפוליטי שזוכה ברוב הקולות בפרלמנט חייב לנהל משא ומתן להקמת ממשלה קואליציונית. ממשלה זו צפויה לקום תוך 90 יום מרגע פרסום התוצאות הרשמיות.

דבריו של היועץ האיראני הבכיר עלי אכבר ולויאתי, עורר את זעמם של רבים בעיראק בהתייחסו לברית בין אסדר והמפלגה הקומוניסטית העיראקית. הוא אמר כי "איראן לא תעבור על סדר היום אם תקום ממשלה בהשתתפות קומוניסטים".