מהפך בגרינלנד: מפגלת השמאל האדומה-ירוקה ניצחה בבחירות לפרלמנט

מפלגת השמאל האדומה-ירוקה חוללה מהפך באי וניצחה את מפלגת השלטון מאז 1979 הסוציאל-דמוקרטית בבחירות שנערכו השבוע. הבחירות נסובו בעיקר סביב שאלת פיתוח פרויקט כרייה ענק של חברה רב-לאומית אוסטרלית. בגרינלנד מחצבים נדירים רבים כמו אורניום, וניצחונה של מפלגת אינואיט אטקטיגיט עשוי להוות לא מפלה כואבת עבור הפרויקט שבו הושקעו כבר יותר מ-100 מיליון דולר – אלא גם מסר ברור לחברות כרייה בעולם שמייחלות כבר שנים לשם את ידיהן על העושר הרב של האי, שרובו הגדול לא מנוצל.

מפגינים ב-1 במאי בבירת גרינלנד נוק. ראשון בצד ימין מנהיג מפלגת אינואיט אטקטיגיט, מוטה בורופ הגדה (צילום: אינואיט אטקטיגיט)

 

שטחה של גרינלנד יותר מ-2 מיליון קמ"ר ובעבר הייתה מושב דנית, אבל ב-1953 היא הפכה לטריטוריה רשמית של ממלכת דנמרק וקיבלה מידה רבה של אוטונומיה. לפי חוק שאישרה דנמרק לפני 13 שנה היא קיבלה אוטונומיה מלאה, ממשלת דנמרק אחראית רק לענייני החוץ והביטחון.  במשאל עם שנערך באי בסמוך לאישור החוק כ-76% מתושבי האי תמכו באוטונומיה.

לפי התוצאות הרשמיות שהתפרסמו אתמול (רביעי) מפלגת אינואיט אטקטיגיט קיבלה 37% מקולות הבוחרים באי שבו כ-60 אלף תושבים, לעומת 26% שקיבלה בבחירות הקודמות. בכך עוקפת את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית "סיומוט" שקיבלה רק 29% מהקולות והחזיקה ברוב בפרלמנט המקומי מאז 1979.

מפלגת השמאל הודיעה שעות ספורות לאחר ההכרזה על ניצחונה, כי תפעל לשים סוף לפרויקט הכרייה הגדול בקפיינפלד, אזור עשיר במיוחד במחצבים נדירים כמו נאודימיום – שמשמש עבור פיתוח טורבינות רוח, מכוניות חשמליות ואף מטוסי קרב – אך עשיר גם באורניום. העם אמר את דברו", אמר מנהיג המפלגה מוטה בורופ הגדה (34) לעיתונאים  כשנשאל על הפרויקט בקפיינפלד. "זה לא יקרה", הדגיש.