מהפך בברזיל: בתום מרוץ צמוד לולה ניצח בבחירות את הנשיא הימיני קיצוני בולסונרו

מנהיג מפלגת העובדים ונשיא ברזיל לשעבר, לואיס אינסיו "לולה" דה סילבה, ניצח הלילה (שני) את הנשיא הימני הקיצוני המכהן ז'איר בולסונרו בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות. לולה שזכה ב-50.9 % מהקולות, לעומת 49.1 % לבולסונרו. מתוך כ-157 מיליון בעלי זכות בחירה, יותר מ-124 מיליון ברזילאים הצביעו בסיבוב השני, בצל מאמציו של בולסונרו להטיל דופי באמינות הליך הבחירות. שיעור ההצבעה הרשמי הוא יותר מ-79% ולולה ניצח בפער של 2.1 מיליון קולות – 59 מיליון בני אדם הצביעו עבורו, בעוד בולסונרו זכה לכ-57 מיליון קולות. בסיבוב הראשון, שנערך בתחילת החודש, זכה דה סילבה ליתרון של 5% על הנשיא הניאו-ליברלי המכהן.

בנאום שלאחר הזכייה הכריז לולה כי "אנו מכריזים בפני העולם: ברזיל שבה". הוא הוסיף כי "זהו ניצחון לתנועה הדמוקרטית. אין שתי ברזיל, יש רק ברזיל אחת ואהיה נשיאם של 215 מיליון אזרחיה". לולה הבטיח "מאבק נחוש נגד גזענות, דעות קדומות ואפליה" וכי "לבנים, שחורים וילידים יקבלו אותן זכויות ואותן הזדמנויות". אמר. "היעד הוא הצלת ברזיל, הצלת העם, להילחם בעוני. אלה מטרותיי – עד יומי האחרון". כהונתו של לולה בן ה-77, שהיה נשיא ברזיל בין 2003 ל-2011, תחל ב-1 בינואר 2023.

יצוין שבולסונרו טרם הכיר בניצחונו של לולה, מסתגר בביתו בריו דה ז'ניירו ומסרב לשוחח עם עיתונאים. בעבר הצהיר שלא יכיר בתוצאות הבחירות ותומכיו אף קראו לצבא לבצע הפיכה אם וכאשר ינצח מועמד השמאל. סגנית מושל מחוז פרנמבוקו ויו"ר המפלגה הקומוניסטית של ברזיל, לוסיאנה סנטוס, בירכה את לולה בעקבות ניצחנו. "העם העובד בחר בלולה כדי להשיב לעצמו את כבודו וכדי להבטיח את מזונו". "ברזיל מסרבת להשלים עם השנאה, הרודנות והאלימות. לולה הוא התקווה. אתמול ניצח ההיגיון והמחויבות לאינטרסים של העם".

יו"ר ועדת הבחירות, שופט העליון אלכסנדר דה מוראיס, דרש אתמול הסברים ממפקד משטרת התנועה הפדרלית — אחרי שבמפלגת הפועלים של לולה התלוננו על עיכובם של אוטובוסים שהסיעו מאות אלפי מצביעים לקלפיות באזורים עניים בצפון־מזרח המדינה בהם התמיכה בלולה היא הגבוהה ביותר. השבועון הקומוניסטי "ורמליאו" דיווחו כי מפקד המשטרה, סילביניי ואסקס, פרסם בחשבון הטוויטר שלו קריאה להצביע לבולסונרו אך מחק אותה כעבור זמן קצר. עוד נמסר בשבועון כי מעסיקים רבים איימו על ועדי העובדים בפיטורים במידה ולא יתמכו בנשיא היוצא.

לולה נושא דברים עם פרסום תוצאות הבחירות, אחרי חצות, במטה מפלגת העובדים סאו פאולו (צילום מסך: רדה גלובו)

 

בשבת נערך אירועי הבחירות האחרון ש לולה. חוק הבחירות בברזיל מונע קיום עצרות יממה לפני פתיחת הקלפיות, אבל לא אוסר צעדות או הפגנות. כך, התכנסו בשבת בשעות הצהריים מאות אלפים בשדרות פאוליסטה שבמרכז סאו פאולו כדי להשתתף "בצעדת הניצחון" בניצוחו של לולה.

 

סרטון: דברי לולה עם פרסום תוצאות הבחירות (27 דקות, בפורטוגזית):

https://www.facebook.com/vermelhobrasil/videos/1484980878649106