מהפך בבחירות בנורבגיה: הסוציאל-דמוקרטים שבים לשלטון; האדומים הכפילו את כוחם

מהפך בבחירות שנערכה אתמול (שני) בנורבגיה: המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ניצחה בבחירות לפרלמנט, לראשונה זה שמונה שנים. כך עולה מידיעה שפורסמה הבוקר בעיתון "קלאסנקמפן" ("מאבק מעמדי") היוצא לאור באוסלו והמקורב למפלגה האדומה. יונס גאר סטיורה, ראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית עתיד להרכיב את הממשלה הבאה, והתחייב לטפל באי-השוויון החברתי על ידי הורדת מיסים למשפחות העם העובד והעלאת מיסים לבעלי ההון. כמו כן, המפלגה האדומה של השמאל העקבי הכפילה את כוחה בקרב המבצעים.

שמחה, אמש, במטה הבחירות של הסוציאל-דמוקרטים עם פרסום המדגמים בתום סגירת הקלפיות (צילום: קלאסנקמפן)

 

ראש ממשלת נורבגיה המכהנת, ארנה סולברג מהמפלגה השמרנית, הודתה בשעות הלילה כי הפסידה בבחירות וכך תסיים כהונה של שמונה שנים בשלטון. יונס גאר סטיורה בן ה-61, כיהן בעברו כשר חוץ ויעמוד בקואליציה הכוללת את מפלגתו, את מפלגת המרכז ואת מפלגת השמאל הסוציאליסטי שיחזיקו ב-100 מושבים מתוך 169 המושבים בפרלמנט. קמפיין הבחירות השנה נסוב בין היתר סביב היותה של נורבגיה יצואנית מרכזית של גז ונפט. זאת כאשר מפלגות שמאל דוגלות בצמצום החיפושים אחר מאגרים נוספים לאור משבר האקלים.

"בתור המפלגה הגדולה ביותר, אנחנו נבטיח שנורבגיה תקבל ממשלה חדשה ודרך חדשה", אמר סטיורה בנאום הניצחון שלו, "בימים הבאים, אני אזמין את מנהיגי כל המפלגות שרוצות שינוי". עוד ציין כי המפלגות הראשונות יהיו מפלגת המרכז והשמאל הסוציאליסטי שהוקם בשנות ה-90 על בסיס המפלגה הקומוניסטית ופורשי הסוציאל-דמוקרטיה. על מנת להשיג רוב להקמת ממשלה, יש צורך בלפחות 85 מושבים, כאשר בפרלמנט של נורבגיה מכהנים 169 מחוקקים.

מתוצאות הבחירות עולה כי מפלגתו של ראש הממשלה המיועד דווקא אבדה מושב אחד ונותרה לחה 48, השמאל הסוציאליסטי גדל בשני מושבים ועתה בסיעה יהיו 13 חברים, הירוקים עברו מחבר פרלמנט אחד לשלושה והמפלגה שרשמה את הגידול המרשים ביותר בכוחה היא האדומה שעברה מחבר פרלמנט אחד לשמונה.

המפלגה האדומה הוקמה ב-2007 בידי פעילים של המפלגה הקומוניסטית של העובדים והברית האדומה. המפלגה רואה את עצמה כמרקסיסטית ומחויבת למאבק המעמדי, לביטול הקפיטליזם ולהקמת חברה סוציאליסטית. היא מתנגדת לחברותה של נורבגיה באיחוד האירופי ודוגלת בביטול ההפרטות. המפלגה השתתפה לראשונה בבחירות ב-2013 ולא עברה את אחוז החסימה. בבחירות שנערכו ב-2017 הישגה מושב אחד, וכאמור, שמונה בבחירות שנערו אתמול. היא גם מיוצגת במועצות הערים ובין ראשי האיגודים המקצועיים.