מהדורה חדשה בעברית לספרו של פאולו פריירה 'פדגוגיה של המדוכאים'

הוצאת "פרדס" פרסמה לאחרונה מהדורה חדשה בשפה העברית לספר היסוד מאת פאולו פריירה "פדגוגיה של המדוכאים". הספר פורסם לראשונה בעברית ב-1981 בהוצאת "מפרש" ובתרגומה של כרמית גיא. המהדורה אזלה לפני שנים רבות וניתן להשיגה אך בעותקים ספורים ובספריות. את המהדורה החדשה תרגמה נעמי זוסמן, ובכריכתה האחורית מופיע קטע קצר לציון מאה שנה להולדת המחבר מאת אדם אלי (הקטע פורסם גם ב"זו הדרך").

לולה דה סילבה, שנבחר לאחרונה שוב לנשיא ברזיל, ופאולו פריירה, תחילת שנות ה-90 (צילום: ורמליאו)

פריירה (1997-1921), יליד ברזיל, היה מחנך ותיאורטיקן שנחשב אבי גישת הפדגוגיה הביקורתית. הוא עבד באופן מקיף ושיטתי בקרב קהילות מוחלשות, ועסק במיוחד בהוראת קרוא וכתוב בקרב מבוגרים. פריירה נאסר ב־1964 בעקבות ההפיכה הצבאית הפרו-אמריקאית בברזיל. בהמשך גלה לבוליביה ולצ'ילה, שם פרסם את ספרו הידוע ביותר "פדגוגיה של המדוכאים", אשר ראה אור בספרדית בשנת 1968.

הספר מסכם את המסקנות אליהן הגיע פריירה במהלך שנות עבודתו בקרב אוכלוסיות עניות ומוחלשות בארצו. מהלכו המרכזי של הספר מסביר מדוע נחוצה פדגוגיה בעלת נקודת מוצא ביקורתית כלפי הקפיטליזם. פריירה מתח ביקורת חריפה על תהליך הלמידה הפורמלי, המדכא חקירה ולמידה והמעודד גישה פסיבית וצייתנית. גישה זו, כך טוען הספר, היא אבן יסוד של תהליך הדיכוי.

עוד טוען פריירה כי יש לכונן את היחסים בין מורה לתלמידו על בסיס שותפות ודו־שיח. לכן מתבססת שיטת הפדגוגיה הביקורתית על הכרה והערכה הדדית, ולא רק על העברת מידע באמצעים דידקטיים. הכרה שכזאת, הוא גורס, ניתנת להשגה רק באמצעות צמצום הפער שבין המורה לתלמיד ובאמצעות כינון דו־שיח המנפץ את הדגמים האנכיים המאפיינים את החינוך הפורמלי.

מטרת הפדגוגיה הביקורתית – לסייע לתלמידים לאתר את הכוחות הטמונים בהם, ובכך לטפח את כוחם לשנות את החברה. בפרק החותם את ספרו, מציג פריירה את המאפיינים המעצבים את החינוך הפורמלי ככלי ביד המדכא. הוא מכנה אותן פעולות "חינוך אנטי־דיאלוגי": מניפולציה, הפרד ומשול" ופלישה תרבותית.

יוסי אבו

עוד בנושא: https://zoha.org.il/109503