מדוע בוטלה השביתה הכללית, או הסתדרות ללא פוליטיקה מעמדית

 

בנאומו בפני כנס מעסיקים גדולים במשק (9.12), אמר עיני: "מחר הייתה אמורה לפרוץ שביתה גדולה במשק , אבל אני לא אשבית את המשק". למחרת, לאחר עוד פגישה עקרה עם אהוד אולמרט, הכריז עיני: "ראש הממשלה מבין את גודל השעה ואת המשבר כאן. כרגע אין איום של שביתה".
מדוע בוטלה השביתה הכללית, שעליה החליטה הנהגת ההסתדרות? העובדים לא קיבלו כל תשובה ברורה לשאלה חשובה זו.
התשובה נעוצה, ככל הנראה, בהבטחתו בשל יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שניתנה במהלך מסע הבחירות לראשות הארגון לפני שנתיים. עיני הבטיח אז "הסתדרות ללא פוליטיקה", וייאמר לזכותו, שהוא אכן מממש את הבטחותיו: ההסתדרות בהנהגתו נטולה כל פוליטיקה מעמדית.
מדוע הכריזו מוסדות ההסתדרות על סכסוך עבודה?
 
מהצעת ההחלטה, שאושרה בוועדה לתיאום ולביצוע באגף לאיגוד מקצועי, בהנהגת ההסתדרות ובבית נבחרי ההסתדרות, עולות שתי סיבות להכרזת הסכסוך הכללי במשק: האחת, היעדר רשת ביטחון לחסכונות העובדים והגמלאים, והשנייה – העמקת האבטלה.
עד עתה, הממשלה מסרבת לקחת אחריות "על אמת" לחסכונות העובדים, ואשר לאבטלה, המצב גרוע אפילו יותר.
ההסתדרות הציגה בפני ראש הממשלה את תוכניתה לתמיכה במעסיקים באמצעות הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום. בלשכת אולמרט ציינו כי הפגישה, שנערכה בשבוע שעבר, "התקיימה באווירה חיובית, נמשכה כשעה, ושני האישים העלו רעיונות שונים לצעדים לעידוד המשק". לפי הצעת ההסתדרות, עובדים ייצאו לשלושה חודשים לחופשה ללא תשלום. במהלך שלושת החודשים הללו, לפי ההצעה, הביטוח הלאומי ישלם להם דמי אבטלה. בתמורה, המעסיקים יחויבו לא לפטר את העובדים במשך שנה. לדברי ההסתדרות, האוצר מוכן להפעיל רק את המודל שהופעל בשנת 2003, לפיו המעסיקים יקבלו דמי אבטלה בשיעור הרגיל, ודמי אבטלה אלה יהיו על חשבון דמי אבטלה עתידיים, אם העובדים יפוטרו. במקביל, דורשים בהסתדרות לקיים דיונים על מיליארד שקלים מכספי האוצר, שישמשו ערבות לבנקים במתן אשראי לעסקים. אין זה סוד ש"התוכנית של עיני" היא התוכנית של שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר ארגון המעסיקים הגדול במדינת ישראל.
לגבי רשת הביטחון, אין כל ביטחון שתמומש הרשת המקוצצת עד מאוד, שהציע האוצר, ואשר יו"ר ההסתדרות אימץ, חרף הקרב המילולי שנערך בשבוע שעבר בין עיני לבין שר האוצר רוני בר-און.
בשיחה עם העיתונאי רזי ברקאי (גלי צה"ל) אמר עיני: "התרעתי לפני שנה שיהיו מאות מפוטרים, ואם לא יעשו מעשה עכשיו יהיו אלפי מפוטרים. הולכת להיות קטסטרופה. הצעתי עשרות הצעות. אני לא רוצה לעשות שביתה. לפי התוכנית שהצענו, המדינה תעמיד הלוואות לבעלי העסקים והבנקים ימנפו אותם. בעלי העסקים מצידם יתחייבו שלא לפטר עובדים, אלא שיוציאו אותם לחופשה ללא תשלום. בתקופה זו הביטוח הלאומי ישלם את המשכורות. כבר הצלחנו להשיג הסכם על כך עם המעסיקים. אני במקום שר האוצר הייתי מתפטר – אם אתה לא מקבל את עמדת ראש הממשלה, עליך להתפטר בצורה מיידית מתפקידך. זה לא מינהל תקין", הוסיף.
לדברי עיני, "שר האוצר שבוי בידי פקידיו ומתחבא מאחוריהם. הפקידים הם אלו שמנהלים את המדינה ולא נבחרי הציבור. הם אומרים במפורש שבנו את התוכנית בצורה שיוכלו למסמס אותה לאחר מכן", אמר עיני. הוא הוסיף, כי "צריך פה ממשלה ואין לנו אותה. אני מחר נפגש עם ראש הממשלה ומקווה לקבל ממנו פרטים מדויקים. אני מקווה שכמו שראש הממשלה ידע להתערב ברשת הביטחון, הוא יידע להתערב גם בתוכניות נוספות. כל ראשי המפלגות צריכים להתאחד ולתת פתרון ללא קשר לפוליטיקה".
שר האוצר, רוני בר-און, שעלה אף הוא לשידור, אמר לברקאי, בתגובה לדברי עיני: "אני כבר לא מעט זמן שומע את עופר עיני נרגש, ומדבר מפוזיציה פוליטית. עיני משרת אינטרסים של מפלגת העבודה. בשבוע שעבר לקח את ברוורמן כבן ערובה, ומנע ממנו להעביר תוכנית בשדה הריאלי והפיננסי, תוכנית שהייתה מזרימה מיליארדים של שקלים למשק. הוא עשה זאת מטעמי בחירות נטו. הוא איש פוליטי. עיני הוא האיש הכי חזק במפלגת העבודה".
בר-און הוסיף: "לא מן הנמנע שהוא מנסה להכניס טריז ביני לבין ראש הממשלה. הוא דורש דרישות עבור ציבור שהוא לא מייצג אותו. עיני נסע שבועיים לתאילנד, חזר לארץ, ישב חמש דקות עם הממונה עם התקציבים, והכריז על סכסוך עבודה במשק. הידיים הם ידי עיני – אך הקול הוא קול שרגא ברוש". אתמול אמר בר-און כי שרגא ברוש הוא "בובה של מנהיג הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו", ומומחה בלייצר פאניקה, שכל מטרתה לתמוך בקמפיין הבחירות של הליכוד.
התוכניות של עיני הן תוכניות המעסיקים
אפשר להתבלבל במסכת ההאשמות והאשמות הנגד. השאלה הנשאלת היא, איפה העובדים?
ברוש מצדד ברשת הביטחון המקוצצת של האוצר ותומך בתוכנית של עיני, שלמעשה היא התוכנית שלו להזרמת כספים למעסיקים ולהוצאת עובדים לחופשה כפויה… על חשבון הביטוח הלאומי. האוצר, ובראשו שר האוצר, ניצב ימינה מהם: לא רוצה רשת ביטחון ואין לו כל תוכנית לגבי ההתמודדות עם המשבר הקפיטליסטי המעמיק, זולת הזרמת מיליארדי שקלים לאוליגרכים ולבנקים. ראש הממשלה אולמרט, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו; הטוענת לכתר ציפי לבני ומנהיג העבודה אהוד ברק, תומכים אף הם בתוכניות האוצר ובתוכנית המשולבת של עיני ברוש.
אשר לעובדים? הם היו אמורים לשבות, כדי לממש תוכנית אחרת, שונה מן היסוד, של הוצאה מן המשבר. זו אמורה הייתה להיות תוכנית, אשר שמה במרכז את האינטרסים של העובדים והמובטלים ואת החסכונות השכירים והגמלאים. תוכנית כזאת, ברמה הממשלתית, ההסתדרותית או של המעסיקים, אינה קיימת. כך שהעובדים יכולים לסמוך רק על כושר הלחימה שלהם.
למעלה רבים, אבל לאו דווקא למען האינטרסים של העובדים והגמלאים.