מג'קרטה ועד הוואנה: מיליוני עובדים הפגינו ברחבי העולם לציון ה-1 במאי

מג'קרטה שבאינדונזיה ועד הוואנה בירת קובה: מיליוני עובדים הפגינו אתמול (ראשון) ברחבי העולם לציון ה-1 במאי. באיסטנבול עצרה המשטרה, כמדי שנה, עשרות מפגינים שניסו להגיע לכיכר טקסים כדי לציין את ה-1 במאי ולמחות נגד משטרו של הנשיא ארדואן, נגד יוקר המחיה והאינפלציה הנוסקת.

אך בניגוד לשנים קודמות, מושל איסטנבול אישר את קיום ההפגנות במחוז אחר בעיר ואסרו על התאספויות באתרים אחרים. על פי הצהרה של משרד המושל, 164 מפגינים נעצרו ברחבי העיר. "הדרישה העיקרית השנה היא תוספות שכר בעקבות יוקר המחיה הגובר במהירות", אמר ראש הקונפדרציה של איגודי העובדים הטורקים ארון אטלאי שדורש כי שכר המינימום יעודכן מדי חודש בהתאם לעלייה במחירים. במחוז מטלפה שבאיסטנבול הפגינו רבבות חברי המפלגה הקומוניסטית הטורקית ונשאו כרזות למען זכויות העובדים ונגד השלטון האיסלמי-קפיטליסטי.

רבבות חברי המפלגה הקומוניסטית הטורקית מפגינים, אתמול, ליד איסטבול לציון ה-1 במאי (צילום: המפלגה הקומוניסטית הטורקית)

 

על פי נתונים שפרסמה הקונפדרציה הכללית של העובדים (ה-CGT) כרבע מיליון עובדים הצטרפו אתמול ל-150 הפגנות ותהלוכות שנערכו ברחבי בצרפת בדרישה לצדק חברתי והעלאת שכר, כמו גם ללחוץ על הנשיא עמנואל מקרון לוותר על תוכניתו להעלות את גיל הפרישה. התהלוכה הגדולה נערכה בבירה פאריס בהשתתפות כל ראשי מפלגות השמאל ובהם מזכ"ל הקומוניסטים פביאן רוסל. זאת, לקראת הקמת חזית היסטורית של כל מפלגות השמאל והירוקים שתשתתף בבחירות לפרלמנט ביוני הקרוב.

מרבית העצרות היו שלוות אך משטרת הבירה התערבה לאחר שחברי "הגוש השחור" האנרכיסטים לובשי השחורים ניסו הקים בריקדה ליד כיכר לה רפובליק. סניף של מקדונלד'ס וסוכנות נדל"ן נבזזו, חלונותיהם נופצו ופחי אשפרה הועלו באש. הפגנות גדולות  נערכו גם בערים אחרות כמו ליל, ננט, טולוז ומרסיי.

כמדי שנה, בקובה צעדו מאות אלפים בבירת הוואנה ובידיהם כרזות וצילומים של מנהיג המהפכה המנוח פידל קסטרו. על בימת הנאומים הופיעו יחדיו הנשיא מיגל דיאס-קאנל והנשיא לשעבר ראול קסטרו, מוותיקי המהפכה הקובנית. יצוין שברחבי אמריקה הלטינית ממקסיקו בצפון ועד ארגנטינה וצ'ילה בדרום, נערכו הפגנות המוניות במיוחד אך לא תמיד מאוחדות. בבואנוס איירס צעדו במקביל שלוש תהלוכות גדולות של פלגים שונים של השמאל והתנועה הפרוניסטית שבשלטון. בהפגנות שנערכו בעשרות ערים בברזיל המפגינים דרשו את התפטרותו של הנשיא הימני-קיצוני ז'איר בולסונרו.

בטורונטו שבקנדה הודיעו איגודי העובדים שהתארגנו בקואליציה "קולקטיב ה-1 במאי" כי השנה שבו ההפגנות לאחר שנתיים של מגפת הקורונה. "הגיע הזמן להתגייס למאבק מעמדי. הקורונה שיבשה את חיינו ואת הקשרים שמחזקים אותנו. הגיע הזמן לבנות מחדש את הקשרים האלה ולהמשיך להילחם כדי לשים קץ לקפיטליזם, לאימפריאליזם, לקולוניאליזם ולעליונות לבנה", נכתב בהצהרה של הקואליציה.  בניגריה, נציגי איגודים ששוחחו עם ה"גרדיאן" הבריטי, הדגישו את שיעור האבטלה הגבוה במדינה, האינפלציה הגואה, היחלשות מטבע הנאירה, משכורות נמוכות, חוסר ביטחון ומגזרי חינוך ובריאות קורסים. לדברי גבנגה אקונדיו, נציג איגוד מקצועי בלאגוס, "התמה השנה ב-1 במאי היא כיצד תנועת העבודה יכולה להיות מעורבת בחלל הפוליטי כדי להבטיח משילות טובה וכדי שנוכל להיות בטוחים שהנבחרים הם הטובים ביותר להעניק לנו את ההתפתחויות שאנו רוצים, באמצעות אספקת מים, כבישים טובים, רשת מסילות רכבת, נתיבי מים לתחבורה חלופית, אספקת חשמל רצופה ושירותי בריאות ראויים, בין השאר".