מבצר אמריקאי בלב י-ם: מתארגנים נגד הקמת מתקן ביטחוני של ארה"ב בשכונתם

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה אתמול  (שני) להפקדה את תכניות הבנייה של מתחמי שגרירות ארצות הברית בבירה. עם הפקדתן של התכניות, שהוכנו ביוזמת השגרירות ונערכו על ידי האדריכל יגאל לוי, ניתן יהיה להגיש להן התנגדויות ואכן יהיו התנגדויות רבות .

שגרירות ארה"ב בירושלים (צילום: שגרירות ארה"ב)

 

בשבועות האחרונים של ממשלו, קידם הנשיא טראמפ באופן בהול שתי תוכניות להרחבת מתחם השגרירות של ארצות-הברית בירושלים. זאת, בניסיון עלוב לקבע את המורשת של ה"הישג" הגדול של נשיאותו – הנצחת הכיבוש ופגיעה במאמצים לכינון שלום צודק המבוסס על פתרון שתי המדינות.

בחודש שעבר הוצגו התוכניות להרחבת מתחם השגרירות הקיים ולבניית מתחם נוסף על דרך חברון, במרחק של כקילומטר מהשגרירות. השטח בו אמור להיבנות המתחם החדש הוא כיום אחד השטחים הירוקים היחידים באזור. הוא שוכן בחלקו מעבר לקו הירוק – כלומר בשטחי ירושלים המזרחית שנכבשו ב-1967. לפי התוכניות, כל השטח ייבנה ויגודר בחומת אבן בגובה של 3.5 מ'. הוצגה גם תוכנית נוספת להרחבת מתחם השגרירות האמריקאית בשכונת ארנונה לתוך תחומי הקו הירוק.

יש להדגיש כי המתקנים הדיפלומטיים האלה של ארה"ב אינם משרתים את הציבור; מדובר למעשה בבסיסים צבאיים קטנים וממוגנים היטב, המאכלסים מרגלים, סוכני ביון וגורמים צבאיים אחרים. התוכניות נועדו להקים מבצר אמריקאי נוסף בלב ירושלים, תוך קיבוע הכיבוש בירושלים המזרחית בצורה הבוטה ביותר. כל זאת על חשבון האוכלוסייה המקומית, שבמקום שטחי טבע ירוקים תקבל חומות בטון, סוכנים חמושים והסדרי ביטחון מגבילים בשירות ההגמון האמריקאי.

התוכניות אושרו ב-27 בינואר בישיבה של ועדת התכנון והבנייה של מחוז ירושלים, לאחר שהוסתרו בסוף סדר היום של הישיבה. הבנייה בשטחים המיועדים למתקנים האמריקאיים צפויה להתחיל בשנתיים הקרובות.

בשטח כבר ניכרת תחילת התנגדות של תושבי האזור לתוכניות ולהרס הסביבתי שהן יגרמו: עמותת האמנים "מוסררה" מארגנת קמפיין ציבורי נגד הבנייה. בין השאר מחתימה העמותה תושבים על עצומה הממוענת לנשיא ארה"ב ביידן, בדרישה לעצור את התוכניות באופן מידי כדי למנוע פגיעה בטבע העירוני וכריתה של מעל ל-300 עצים.

אך חילופי השלטון בארצות-הברית לא שינו את אופייה האימפריאליסטי של מעצמה זו. כבר בשבוע הראשון של ממשלו הבהיר הנשיא ביידן, שאין בכוונתו לשנות את החלטת הממשל הקודם בדבר ההכרה בירושלים כבירת ישראל ולגבי מיקומה של השגרירות האמריקאית. בשבוע שעבר החליט הקונגרס האמריקאי ברוב מוחץ של 97 סנאטורים משתי המפלגות, מול שלושה מתנגדים, לאשרר בשנית את מיקום השגרירות בשכונת ארנונה שבירושלים.

התמונה ברורה: אין שינוי כלשהו בתפקידה של ארה"ב באזור ובעמדותיה בעד הכיבוש. האינטרסים של הממשל האמריקאי ברורים: להדק את קשרי ישראל-ארה"ב ולהבטיח שתמשיך לשרת בנאמנות את הממשל במדיניותו הניאו-קולוניאלית והתוקפנית במזרח התיכון.

עומר דה לנגה

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב