מבט מוושינגטון: מדוע ארה"ב איננה מצליחה לסכסך בין סין לווייטנאם

האליטה השלטת האמריקאית רואה בהתעצמות סין איום לסדר העולמי החד-קוטבי והקפיטליסטי שנוצר אחרי המלחמה הקרה. לפיכך, האליטה מעוניינת להכניס מדינות נוספות למחנה האנטי-סיני. ארה"ב שואפת לשכנע את וייטנאם ולקבל את הסכמתה לבניית בסיסי צבא אמריקאי בשטחה הימי, ואף סבורה שתצליח.

נשיא סין שי ג'יפינג במפגש עם מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הווייטנאמית נויין פאו טראנג (צילום: סוכנות הידיעות של וייטנאם)

 

הסיבה שארה"ב כה אופטימית כי תצליח ללחוץ על וייטנאם להיכנס לקואליציה עמה היא הישענותה של הראשונה על אסטרטגיית "הפרד ומשול". בין וייטנאם לסין שוררת אי הסכמה ארוכת שנים על הריבונות סביב איים בדרום ים סין. אסטרטגיים אמריקאים האמינו כי הסכסוך הזה יכול למנף את היריבות בין שתי המדינות. אולם, ממשלת ארה"ב נכשלה בהבנת מדיניות החוץ הווייטנאמית.

ראשית והחשוב ביותר, לארוך השנים מדיניות החוץ של האנוי סבורה שאין להיכנס לבריתות צבאיות ובייחוד לא נגד מדינות אחרות. יתרה מזאת, הממשלה הווייטנאמית אמרה פעמים רבות כי היא לא תרשה לשום מדינה זרה לבנות בסיסים או מתקנים צבאיים בשטחה. עוד היא סבורה שמדיניות זו משרתת את המערכה לשלום עם שאר מדינות העולם. מדיניות האנוי יציבה והיא החותרת ליחסים ידידותיים עם מדינות העולם, על אף אי-אלו הסכמות שיצוצו. למעשה, איגוד מדינות דרום מזרח אסיה – אסיאן (ASEAN) בו וייטנאם היא חברה מובילה, אשרר באחרונה את מדיניות שתנחה את פתרון בדרכי שלום של הסכסוכים הטריטוריאליים בים סין הדרומי.

כמו כן, בשיחות בין סין לווייטנאם שנערכו באפריל האחרון, הנשיא  שי ג'יפינג דיבר על ההכרח ששתי המדינות צריכות לעזור זו לזו בדרכם לבניית הסוציאליזם. יצוין שבשנה האחרונה נערכו שיחות רבות בין הדרגים הפוליטיים הגבוהים ובין נציגים של המפלגות הקומוניסטיות בשתי המדינות.

בפגישה שהתקיימה בסוף אותו חודש, בין שרי ההגנה של שתי המדינות, שר ההגנה הווייטנאמי פאן וון ג'יאנג הזכיר את השותפות האסטרטגית ההגנתית בין סין ולארצו. בסוף הפגישה שרי ההגנה חתמו על מסמך המאשר את הדברים והכולל התייחסות הקשרים הבין המדיניות, חלקן ביחסים הבינלאומיים והקשרים הביטחוניים ביניהן. שני השרים אף דיברו על הצורך בשמירת העקרון למניעת התערבות זרה באזור שבכוחה לעורר סכסוכים בין המדינות.

רק בשבוע שעבר, ב-24 בספטמבר, שי שהוא גם מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הסינית נפגש עם מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הווייטנאמית נויין פאו טראנג. בפגישה הם דנו בהעמקת הקשרים הכלכליים והמסחריים, מאבק בנגיף הקורונה והבטחת השלום בדרום ים סין. שי הוסיף כי האינטרס העליון של שתי המדינות הוא לעבוד יחד ולהגן על המערכות הסוציאליסטיות.

אין ספק, שהקשרים בין סין לווייטנאם עלולים להיות מסובכים כמו בקשרים בין שתי מדינות ריבוניות. אולם, התמונה שהכוחות האנטי-סיניים בארה"ב מעוניינים לצייר לפיה שתי המדינות נמצאות על סף סכסוך היא פשוט פנטזיה במקרה הטוב ושקר במקרה הרע. אלו בוושינגטון המכים בתופי המלחמה הקרה כנראה לא יפסיקו לנסות להצית סכסוך בין שתי המדינות האסיאתיות ואף לנסות ולגייס את וייטנאם למועדון האנטי סיני. הם ממש לא מבינים שזה מנוגד למדיניות של ממשלת האנוי, לעקרונות הבסיס של המפלגה הקומוניסטית הווייטנאמית ולאינטרסים של העמים.

עמיעד הורוביץ, פיפלס וורלד