מבחירות לבחירות מתעצמת המגמה: נפילתה של הסוציאל-דמוקרטיה האירופית

הכותרת שבה על עצמה מדי כמה חודשים בעיתונות האירופית: "מפלה אלקטוראלית למפלגה הסוציאלדמוקרטית". לא חשוב באיזו מדינה מדובר, ובאילו בחירות עסקינן (אירופיות, לראשות הממשלה, לפרלמנט, לרשויות המקומיות וכן הלאה). ההפסדים בקלפי של המפלגות הסוציאלדמוקרטיות הפכו תופעת קבע בזירה הפוליטית האירופית. אגב, כזה גם מצבה של נציגת הסוציאלדמוקרטית הישראלית, מפלגת העבודה (עתה בתחפושת "המחנה הציוני"), מדי כמה שנים בבחירות לכנסת.

2018-10-20_171158

מנהיגי המפלגה הסוציאלדמוקרטית הגרמנית (צילום: פייסבוק)

הפיתוי להרחיב את היריעה לעבר כל העולם הוא גדול למדי, אך פעם נעסוק בסוציאלדמוקרטיה באירופה המערבית. זו הייתה משך עשורים לב לבה של מדיניות כלכלית וחברתית שכונתה "מדינת הרווחה" או ה"דגם החברתי האירופי". דגם זה עמד בניגוד ל"דגם החברתי האמריקאי" של ארצות הברית של אמריקה.

שתי הדוגמאות האחרונות למפלה הבלתינגמרת של הסוציאלדמוקרטיה האירופית הבחירות במחוז בוואריה בגרמניה והבחירות לרשויות המקומיות בבלגיה שנערכו באותו יום יום ראשון שעבר, 14 באוקטובר. בבוואריה, צללו הסוציאלדמוקרטים (יחד עם השותפה בממשלה הפדרלית, המפלגה השמרנית הבווארית) לשפל שאינו זכור מאז תום מלחמת העולם השנייה: פחות מ-10% מקולות הבוחרים, לעומת יותר מ-20% בבחירות שקדמו להן.

בבלגיה (ר' ידיעה באתר) המפלגה הסוציאלדמוקרטית השלימה תהליך דעיכה הנמשך שלושה עשורים. את הדעיכה האיצה חשיפתן אשתקד של שערוריות כלכליות של ראשיה. מפלגת השלטון השמרנית נחלשה אף היא.

פרדוקס טמון בשחיקת כוחן של מפלגות אלה. הן אמורות היו להציג אלטרנטיבה ראויה מול גל הלאומנות והניאופשיזם השוטף את אירופה. אולם עשרות שנים של ממשלות "אחדות לאומית" בשותפות עם הכוחות השמרניים, פירוק מנגנוני הרווחה, הפרטת הרכוש הציבורי, כמו גם אימוץ האידיאולוגיה הניאוליברלית, טשטשו את עמדותיהם הערכיות של הסוציאלדמוקרטים והפכו חלקים ממעמד העובדים לאויביהם. כך משוודיה בצפון ועד איטליה בדרום. כל דמיון למפלגת העבודה הישראלית, כאמור, איננו מקרי.

רק בשלוש מדינות אירופיות הצליחו מפלגות סוציאלדמוקרטיות להימלט בשנים האחרונות מגורלן המר של אחיותיהן: מפלגת הלייבור הבריטית בהנהגת ג'רמי קורבין והמפלגות הסוציאליסטיות שבשלטון בספרד ובפורטוגל. קורבין, מיותר לציין, איננו תוצר טיפוסי של מפלגת הלייבור, אלא מנהיג האגף השמאלי העקבי הכובש את לבבותיהם של מיליוני צעירים בארצו בשל עמדותיו הרדיקליות. אולם הוא טרם נבחר ותרגם את הצהרותיו לשפת המציאות.

בחצי האי האיברי נשענות שתי המפלגות על ברית (רופפת למדי, יש לציין) עם הכוחות שמשמאל לסוציאלדמוקרטיה: בספרד, התמיכה הביקורתית בפרלמנט של פודמוס ואיחוד השמאל של המפלגה הקומוניסטית, ובפורטוגל תמיכתם של הקומוניסטים ומערך השמאל ("בלוקו") – מאפשרות לקדם מדיניות כלכלית וחברתית יחסית מתקדמת העומדת בניגוד למדיניות ברוב מדינות היבשת, שמכתיבים ככלל מוסדות האיחוד האירופי הניאוליברליים שבבריסל.

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב