מאסר שני למאיה ברנד-פיגנבאום בכלא הצבאי בשל סירובה; שוחרר זידאן

סרבנית המצפון מאיה ברנדפיגנבאום בת ה-18 מקרית טבעון נשלחה לעשרים ימי מחבוש בכלא בשל סירובה לשרת בצבא. זוהי כליאתה השנייה של ברנדפיגנבאום. קדמה לה כליאה של שבעה ימים, ועם סיום התקופה הנוכחית היא תרצה במצטבר 27 ימי מחבוש בכלא 6 שליד עלתילת. בהצהרת הסירוב שפרסמה כתבה ברנדפיגנבאום: "אני מסרבת לשרת בצבא כי אני מאמינה שזו הדרך המשמעותית והטובה ביותר בשבילי לקדם עקרונות אנטימלחמתיים ולתרום לסיום הכיבוש".

קבוצה של פעילי שלום בריטים מפגינה מדי יום שישי מול שגרירות ישראל בלונדון בדרישה לשחרר את סרבני המצפון בישראל (צילום: מסרבות)

לפני שהתייצבה כדי להצהיר לראשונה על סירובה לשרת בצבא זכתה לביקור תמיכה של יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) שהגיע לחזק אותה בביתה בקרית טבעון ואמר כי "סרבנים וסרבניות כמו מאיה ברנדפיגנבאום הם קרן אור של אנושיות שמאיר את הדרך אל סיום הכיבוש וקידום השלום". ביום שנקבע הגיוס שלה היא הגיעה לבקו"ם כשהיא מלווה במפגינים, בהם גם ח"כ עופר כסיף שהגיע כדי לחזק אותה ואמר כי "דרכה של מאיה היא דרך של שלום ושוויון לכל יושבי הארץ, והיא מוכנה לשבת בכלא במאבקה הצודק".

במקביל, מתעכב שחרורו של סרבן המצפון ופעיל הנוער הקומוניסטי רומן לוין, בן 20 מבתים, וזאת למרות שהומלץ לשחרר אותו מטעמי אי התאמה. לוין ריצה כבר למעלה מ-70 ימי מחבוש בכלא הצבאי. לאחרונה הופיע בפני ועדת מצפון, שדחתה את בקשתו לפטור מטעמי מצפון אך המליצה על פטור מטעמי איהתאמה. ועדת איהתאמה אליה זומן לאחר מכן המליצה על שחרורו, אולם תהליך אישור ההחלטה מתמהמה.

לוין נכלא לראשונה לאחר שנה וחצי של שירות כנהג תובלה בצבא, שלאחריה החליט כי אינו מעוניין להמשיך בשירותו בשל מדיניות הכיבוש, הדיכוי והאישוויון שמיישם הצבא. בהצהרת הסירוב שפרסם טרם כניסתו הראשונה לכלא, כתב: "שירתי בצבא כנהג משאית, וחלק גדול מהתפקיד זה נסיעות בשטחים. כשהתגייסתי חשבתי שהצבא משרת את האינטרסים של אזרחי ישראל, אבל אחרי ששירתי בשטחים הבנתי שמה שהצבא עושה בהם לא משרת את האינטרסים שלי ושל כלל העובדים הישראלים, בייחוד אחרי הרצח המתמשך של המפגינים בגדר בעזה. חוק הלאום חיזק אצלי הבנה זו. הגעתי למסקנה שאי אפשר להתנגד לכיבוש, לגזענות ולסדר הקפיטליסטי, וגם לשרת בצבא המשמר דברים אלה". יצוין שהפעיל הערבידרוזי, כמאל זידאן, שישב בכלא הצבאי יחד עם לוין תקופה ארוכה, שוחרר בשבוע שעבר.