מאחורי הצהרותיו של נתניהו אין ממש: הצעדים שיש לנקוט כדי למגר את הפשע

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה, בניסיונם לקושש קולות בחברה הערבית, נפגשו כדי לגבש "תוכנית למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית". אך התוכנית שהם מציעים דלה, ואין בה מענה לסוגיית ביטחונם האישי של האזרחים הערבים בישראל.

מקריאת התוכנית עולה, שחסרות בה כמה נקודות מרכזיות הדורשות טיפול כדי למגר את הפשיעה. קודם כל, בתוכנית מצוין שהיא צפויה להניב תוצאות רק בעוד עשר שנים. לתוכניות חומש ממשלתיות דומות בקרב האזרחים היהודים שיעור הצלחה שבין 40% ל-50%. מה שיעור הצלחתה הצפוי של תוכנית בת עשר השנים לאזרחים ערבים? מימוש התוכנית (אם בכלל תמומש, ואם לא מדובר בעוד הבטחה ריקה המופרחת באוויר ערב בחירות) פירושו המשך הפשיעה האלימה, או ליתר דיוק, גזר דין מוות ל-1,000 אזרחים ערבים נוספים.

עיקר התוכנית: מימון לפרויקטים של חיזוק תחנות משטרה ותוספת כוח אדם למשטרה. מול אוזלת ידם של הכוחות הקיימים והיעדר האכיפה הקיימת, ניכר שהמשטרה מנצלת את כאבם של האזרחים הערבים כדי לחזק את המנגנון המשטרתי והתקציבים העומדים לרשותה. צעד שעושה כל מוסד המבקש לנצל הזדמנויות להרחבת המימון של עצמו.

ח"כ איימן עודה (שני מימין* באוהל המחאה נגד אלימות והפשיעה שהוקם מול משרד ראש הממשלה בנובמבר 2019 (צילום: זו הדרך)

לאחר ההפגנות הרבות המוחות על אזלת ידן של הממשלה והמשטרה בטיפול באלימות, יש השואלים אותנו: "האם התפקיד שלך הוא רק לבקר או שיש לך תוכנית חלופית וממשית?" תשובתי היא: כן יש תוכנית חלופית – ואם הממשלה תתייחס אליה ברצינות, 80% מהפשיעה יובסו בתוך שנה.

עיקריה של התוכנית שאנו מציגים: ביעור מוחלט של משפחות הפשע המאורגן, כולל הכנופיות הגובות דמי חסות והעוסקות בשוק השחור. צריכים לפרקן ביד ברזל ומייד. במקביל יש למנוע זליגת הנשק והתחמושת ממחסני הצבא ולאתר את המחרטות בגדה המערבית המייצרות נשק. זאת, תוך כדי איסוף הנשק הבלתי חוקי.

כדי למגר את הפשיעה בחברה הערבית, חייבת המשטרה לפענח פשעים. נדמה שקריאה זו מובנת מאליה. הרי אחד מתפקידי המשטרה הבסיסיים הוא לפענח פשעים על מנת להעניש את מבצעיהם. אבל לא כך בחברה הערבית. המשטרה והשב"כ מצליחים לאתר במהירות את הרוצחים כשמדובר במקרה שערבי הורג יהודי – אך הם מגלים חוסר אונים כאשר הנרצח הוא ערבי, בייחוד כאשר ערבי רוצח ערבי.

נוסף לצעדים המידיים שאנו מציעים, בראייה לטווח רחוק יש לטפל במישורים נוספים כמו חינוך וטיפוח ערכים בבתי ספר, וכן להמשיך במאבק העיקש לחיים הגונים לצעירים: תעסוקה ושכר הולם ופתרונות דיור. זה חלק מהותי במאבק הכללי על מעמד האזרחים הערבים, וגם במאבקנו בפשיעה.

בתמצית, זו התוכנית שלנו: לא רק טיפול משטרתי בפשיעה, אלא גם התמודדות ממלכתית נחושה עם מצוקות הציבור הערבי ובייחוד של הצעירים הערבים. באשר לתוכנית של נתניהו, שהודיע לאחרונה באום אלפחם על כוונתו להקים תחנות משטרה נוספות – זו עבודה בעיניים ונוכלות. מספיק רק להזכיר שכב פועלת תחנת משטרה באום אלפחם, והתוצאות העצובות. ימים אחדים לאחר ביקורו של נתניהו, נורה בעיר ד"ר סולימאן אגבאריה בן 60. צוות מד"א פינה אותו לבית החולים העמק במצב קשה. אגבאריה הוא ממנהיגי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, וכיהן בעבר כראש העיר של אום אלפחם.

מאחורי הצהרותיו של נתניהו אין מעשים. מדובר בניסיון מכעיס להמעיט בערך האזרחים הערבים, ובהתעלמות גזענית ממצוקותינו. לציבור שלנו יש מודעות וכבוד, ואנחנו לא קונים את ניסיונותיו להפיל אותנו בפח ערב בחירות.

איימן עודה

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב