מאות עצמאים מחו נגד הממשלה בשיירת מחאה בת"א: 'תתפטרו ויפה שעה אחת קודם'

מאות עצמאים יצאו הבוקר (שני) בשיירת מכוניות מחוף הצוק לקריית הממשלה בתל אביב. הם נסעו וצפרו במרכז תלאביב, הגיעו לקריית הממשלה ושבו לחוף הצוק לעצרת מחאה במהלכה, בשעה 12:00 בדיוק, צפרו "צפירת אזעקה נגד הממשלה". "מאות אלפי עסקים קורסים, ואם הממשלה לא יודעת את זה, אז בשביל זה אנחנו פה להגיד מספיק ודי", נאמר במסגרת ההפגנה.

בהפגנה לקחו חלק ארגונים רבים: ארגון המסעדות והברים, מחאת השולמנים, לשכת יועצי המס, ארגון הבמאים והבמאיות, התאחדות העסקים הקטנים ועוד. המפגינים דורשים כי יוענק פיצוי הולם מקרן מס רכוש על בסיס ירידה במחזור כפי שניתן לעסקים לאחר מלחמת לבנון השנייה ולאחר מבצע צוק איתן. בנוסף, הם מבקשים כי יובהר שלא תהיה אפליה בינם לשכירים, והם יקבלו דמי אבטלה כפי שמקבלים שכירים. דרישה נוספת היא שרשות המסים תאחד את שנות המס של 2019 ו-2020, כדי להציל את עסקיהם מקריסה.

במכתב ששיגרה לה"ב לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, לראש ממשלת המעבר, בנימין נתניהו התריעו בעלי העסקים על הפגיעה אנושה בהם. "כעת העצמאים שרויים בדאגה עמוקה האם יהיה להם עסק לחזור אליו ביום שאחרי, בעוד חובותיהם נערמים ומצטברים" כתבו לנתניהו.

בעקבות המחאה שהחלה לפני מספר שבועות, משרד האוצר ורשות המסים הכריזו על תנאים משופרים לפעימה השנייה של מענק העצמאים שתינתן במאי (עד 10,500 שקל, גם לעסקים בלי מחזור של מעל מיליון שקל ועוד). כמו כן, ניתנה הקלה בארנונה ושופרו התנאים להלוואות בקרן בערבות מדינה. אולם העצמאים טוענים כי התנהלות הממשלה גורמת לאי ודאות ומביאה למצב שבו יהיה קשה עוד יותר לשוב ולהפעיל את העסקים כאשר המשק ישוב לפעילות. "חוסר הוודאות והיעדר תוכנית כלכלית, מערערים גם את העצמאים ובעלי העסקים שמעסיקים עובדים", כתב לראש הממשלה נשיא לה"ב עו"ד רועי כהן. "אותם עסקים הם בעלי מחזורי פעילות של מיליוני ועשרות מיליוני שקלים שירדו מ-100% פעילות לאפס, ועדיין נושאים בנטל ההוצאות השוטפות, ביניהן: שכירויות, הלוואות, ועוד, שכעת משנשמטה הקרקע מתחת לרגליהם, לא יוכלו להתחייב כי יחזרו להעסיק את העובדים באופן מלא".

ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, אמר בהפגנה: "אנחנו מוותרים על הפעימה הראשונה המגוחכת. 3,000 שקל בממוצע ל-25% מהעסקים זה הפתרון המקצועי שלכם למגזר העסקי? רק מתווה חוק מס רכוש וקרן הפיצויים הוא המודל הנכון שיאפשר להחזיר את המשק לפעילות מלאה. אם אתם לא יודעים מה ואיך לעשות, תתפטרו ויפה שעה אחת קודם, כי עדיין ניתן להציל את ישראל, אבל לא כאשר אתם נמצאים על ההגה המכוון".