מאות אנשי שמאל בקרב הציבור הדתי השתתפו בכנס בי-ם למאבק בממשלת הימין

תחת הכותרת "צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה" אנשי שמאל בקרב הציבור הדתי, החרדי והמסורתי וקיימו אמש (שני) כנס בהיכל שלמה, הצמוד לבית הכנסת הגדול בירושלים. זאת, לאחר הקמת ממשלת הימין מלא-מלא. מאות רבות הגיעו לכנס בעקבות הקריאה שפרסמו המארגנים בקרב הציבור הדתי בה נאמר "אנחנו כאן! ועכשיו יותר מתמיד. הצטרפו אלינו לכנס השמאל האמוני. השמיעו קול, אל תישארו לבד".

כנס "השמאל האמוני" פנה ל"דתיים, מסורתיים, חרדים, מבקשי שלום, שוויון וצדק". בין משתתפי הכנס, הרבנית עדינה בר שלום, הרב בצלאל כהן, מלכי רוטנר, ניצן כספי שילוני, הרבנית לאה שקדיאל, הרבנית דבורה עברון, אברהם מוטהדה ועוד. בין הנושאים שידונו בכנס: "על המאבק לשלום וסיום הכיבוש" עם דביר ורשבסקי, אבי דבוש ואליעז כהן. "מעגל יהדות וגאווה" עם לירון כהן לביא, אביגיל שפרבר ונריה כנפו. "עליון על כל הגויים? על המאבק לשוויון ולזכויות אזרח ואדם" עם חנאן אלסאנע, מיכאל מנקין, ציפורה גוטמן.

בר שלום, כלת פרס ישראל ובתו של הרב עובדיה יוסף המנוח, התייחסה להקצנה הימנית במגזר החרדי. "החברה החרדית שאני משתייכת אליה, שינתה את פניה", אמרה. "אמירות קיצוניות, תמיכה במדיניות מפלה וגזענות הרימו את ראשן והפכו לחיזיון נפוץ. המתבונן מן החוץ עשוי לחשוב שזו דרכו של עולם".

לדבריה, "השנים הארוכות של הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים, הפיגועים הנוראים שמערערים את שלוותינו כמו גם הייאוש מההתקדמות לפתרון הסכסוך, הביאה את הציבור להקצנה ימנית שעליה רוכבים פוליטיקאים פופוליסטיים הניזונים משנאה ומדון". "ואני עומדת על כך שזו אינה דרכה של תורה ואינה דרכו של הציבו החרדי, זו אינה המשנה שעליה התחנכו. הציבור החרדי מעולם לא דגל בתפיסות לאומניות כמו אלה שנפוצות כל כך בימין הקיצוני, בני דורי זוכרים את משנתם של גדולי ישראל, הרב שך, הרב שטיינמן, הרב אלישיב, ואבי זצ"ל". לסיום הדגישה: "מולי עומדת פסיקתו של אבי הרב עובדיה יוסף שפסק שמותר לוותר על שטחי ארץ ישראל תמורת שלום והיום 'שלום' הס מלהזכיר".

שקדיאל הוסיפה "יש רגעים היסטוריים של שחור לבן, אין מרכז, או שאנחנו חלק מהבעיה או שאנחנו חלק מהפתרון. פרשת דרייפוס הייתה נייר לקמוס שאבחן את שני חלקי צרפת באותו זמן – הדוגלים בערכי הרפובליקה של חירות שוויון ואחווה, לעומת הדוגלים בערכי המשטר הישן – מלוכה וכנסיה, היררכיה של שלטון בני אדם מורמים מעם בבני אדם אחרים, ועוד בשם האל. נייר הלקמוס שלנו הוא היחס של מדינת היהודים לערבים הפלסטינים. הרב עובדיה יוסף זצ"ל כבר פסק כי דפים של הקוראן טעונים גניזה מפני ששמו של אלהים מופיע בכל אחד מהם".

לדברי עו"ד ניצן כספי שילוני "נהוג לדבר על כפייה דתית כלפי חילונים, אבל חופש הדת נמנע גם מאיתנו, אנשים דתיים. האם הבת שלי יכולה להגיד קדיש? אנשי דת משתמשים בכוח המדינה כדי לקבל מונופול על חיינו". עוד הזהירה כי ההפיכה המשפטית תותיר את הרבנות בלי בלימת בג"צ ותפגע אנושות בזכויות נשים.

בטרם נערך הכנס, קרא איש הימין הקיצוני וסגן ראש העיר ירושלים, אריה קינג, לבטלו "מוטב שעמותת היכל שלמה תבטל לאלתר את הכנס הזה מתחילתו ועד סופו ולכל הפחות, את המעגלים שמקומם מחוץ למקום שבעבר היה מקום מושבו של בית הדין הגדול, של רבניה הראשיים של המדינה ושל מועצת הרבנות הראשית לישראל", כתב קינג בחשבון הפייסבוק שלו. "חברי עמותת היכל שלמה חייבים להתעשת מהר ולהסיר את החרפה".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/117959/