מאות אלפים הפגינו ברחבי רוסיה נגד העלאת גיל הפרישה על ידי פוטין

מאות אלפי רוסים הפגינו ביום ראשון במחאה על החלטתה של ממשלת רוסיה הימנית להעלות את גיל הפרישה. ההחלטה של ממשלת פוטין באה למחק את אחד מהישגיה החברתיים של ברית המועצות ושהונהגה לפני 90 שנה. ההפגנות התקיימו ב-39 ערים ברחבי רוסיה, אך לא בערים שמארחות את משחקי גביע העולם בכדורגל, בשל האיסור על ההפגנות במהלך המונדיאל.

2018-07-03_202611

מפגינים נגד המדיניות הניאוליברלית של פוטין, אתמול (צילום: ולדימיר סוקולוב)

את ההפגנות אתמול הובילו תומכיו של המתנגד הבולט ביותר של פוטין, אלכסיי נבלני, יחד עם ארגונים קומוניסטים, תנועות הגמלאים ואיגודים מקצועיים. שלא כהרגלן, רוב ההפגנות קיבלו את אישור הרשויות המקומיות, ולא דווח על מעצרים. המפגינים נשאו שלטים עם סיסמאות כמו "העלו את הפנסיה לא את גיל הפנסיה!", "לשלם ולמות" ו"פנסיות הן עבור החיים לא למתים".

ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדוודב, בעל בריתו הקרוב של הנשיא ולדימיר פוטין, הודיע ביום שבו נפתח גביע העולם בכדורגל ברוסיה כי ממשלתו מעוניינת להעלות את גיל הפרישה. התוכנית, שממתינה לאישור הפרלמנט הרוסי, מעלה את גיל הפרישה של גברים בחמש שנים מ-60 ל-65 – ושל נשים בשמונה שנים מ-55 ל-63.

תוכנית העלאת גיל הפרישה ספגה ביקורת קשה ברחבי רוסיה. סקר דעת קהל הצביע כי 80% מהרוסים מתנגדים לתוכנית, והעיתון מוסקובסקי קומסומולטס תיאר אותה כ"רפורמה המסוכנת ביותר ב-20 שנות שלטונו של פוטין.

מבקרי הממשלה אומרים שגיל הפנסיה באזורים רבים ברוסיה גבוה יותר מתוחלת החיים. תוחלת החיים של גברים ברוסיה היא 66, ואצל נשים 77, לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי. תוחלת החיים בעת התפרקות ברית המועצות בשנות ה-90 של המאה שעברה הייתה גבוהה בהרבה.