מאה שלושים אלף בני אדם הפגינו ברחבי הארץ נגד ממשלת נתניהו הימנית-קיצונית

כ-130 אלף מפגינים התאספו אתמול (שבת) מראש פינה בגליל העליון ועד צומת קטורה בערבה כדי למחות נגד שלטון ימין. על פי הערכות ארגוני המחאה בעצרות והפגנות לקחו חלק כ-150 אלף אזרחים. יותר מ-110 אלף מהם הפגינו בתל אביב ברחוב קפלן וברחבת תיאטרון הבימה.

ההפגנה המרכזית בתל אביב, החלה ברחוב קפלן ונמשכה לתהלוכת מחאה ברחובות מנחם בגין, פרשת דרכים, ארלוזורוב, דרך נמיר, שאול המלך ודובנוב – עד קריית הממשלה. בהפגנה לקחו חלק פעילי חד"ש, מק"י ושל ארגונים הנאבקים בכיבוש שהניפו כרזות בהן נאמר "אין דמוקרטיה עם אפרטהייד", "די לכיבוש", "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים", "כאשר הממשלה נגד העם – העם נגד הממשלה" והניפו דגלים אדומים ודגלי פלסטין.

הסופר דויד גרוסמן נאם בהפגנה ברחוב קפלן ואמר, "יותר ויותר אני פוגש אנשים שאינם רוצים להמשיך לחיות כאן. שמה שקורה פה זר להם והופך אותם בעל כורחם לזרים בארצם. ישראל כפי שהיא היום חדלה להיות להם בית". הוא הרחיב והוסיף, "מאחורי התוכנית הדורסנית של הרפורמה המשפטית אנו רואים בית בוער. אנחנו מבינים שאם מעמדו של שלטון החוק ייפגע באופן אנוש ייפגעו גם כל המאבקים האחרים. אני מסרב להיות גולה בארצי ונדמה לי שגם אתם. עכשיו הזמן השחור, עכשיו הרגע לקום ולזעוק 'הארץ הזאת בנפשהו היא'. מה שיקרה בה היום יקבע מי אנחנו וילדנו נהיה. אם אנחנו רוצים שישראל תמשיך להיות אסור לה להתרחק מהתקווה והחזון שיצרו אותה". גם בהרצליה הסמוכה לתל-אביב נערכה הפגנה מול בית משפט השלום הרצליה, בכיכר העירייה, בה לקחו חלק מאות מפגינים.

בחיפה, נערכו שתי עצרות. בראשונה בשעה 18:00 השתתפו כ-6,000 בני אדם ונחסמו כבישים מצומת חורב מכיוון פרויד, אבא חושי לכיוון דרך פיקא ורחוב מוריה. לדברי המארגנים העירייה החשיכה את תאורת הרחוב כדי למנוע את ההתכנסות. הפגנה נוספת, ביוזמת הסניפים המקומיים של חד"ש ומק"י, נערכה בכיכר אונסקו במושבה הגרמנית ב-19:30 בהשתתפות ערבים ויהודים. בהתכנסות קראה ח"כ עאידה תומא-סלימאן להיאבק למען שלום, שוויון ו"דמוקרטיה אמיתית – ללא כיבוש". גם יו"ר סיעת חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה, השתתף בהפגנה ואמר "מפגינים יחד ערבים ויהודים דמוקרטיים. רק שותפות מאבקים תוביל לשינוי, והשעה הקשה הזאת היא ההזדמנות שלנו להתאחד, כי אין לנו אפשרות אחרת.   אנחנו ממשיכים להפגין נגד הממשלה הפשיסטית. אנחנו ממשיכים להדגיש שמי שרוצה דמוקרטיה, הנושא המרכזי הוא סיום הכיבוש וסיום האפליה. עם המשך הכיבוש והאפליה, אין דמוקרטיה. לא ניתן לנצח את הממשלה הפשיסטית הזו אלא בשותפות עם האזרחים הערבים, והאזרחים הערבים דבקים בעמדות הדמוקרטיות האמיתיות". "אסור לנו לסגת. הם ייסוגו. הצטרפו אלינו להפגנות הרבות שיבואו", הוא קרא.

בירושלים, יותר מ-3,000 בני אדם הגיעו להפגין מול בית הנשיא וכאלף התכנסו מול העירייה בבאר-שבע. בעצרת בבירת הנגב אמרה הפעילה החברתית לאה שקדיאל "שליש מהדוברים כאן היו צריכים להיות ערבים, כי שליש מתושבי הנגב הם ערבים-פלסטינים". יצוין שהפגנות קטנות נוספות נערכו בראש פינה, רחובות, מודיעין וצומת קטורה.

סרטון – דברי ח"כ עודה בזכות המחאה:

https://www.facebook.com/AymanOdeh1975/videos/1496351837440065

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118489/