מאה הרוגים מירי כוחות הביטחון מאז החלו המחאות נגד החונטה הצבאית בסודאן

מאה הרוגים מירי כוחות הביטחון נרשמו בהפגנות ברחבי סודאן מאז ההפיכה הצבאית באוקטובר אשתקד, כך מסרה בסוף השבוע המפלגה הקומוניסטית הסודאנית. שוטרים ירו השבוע בצעיר שהפגין באומדורמן וזהו ההרוג השני במחאות מאז שראשי הצבא הכריזו לפני שבועיים על "ביטול מצב החירום".

מועצת הביטחון וההגנה של סודאן החליטה להסיר את מצב החירום ולשחרר את כל העצורים שנעצרו בלחצה של ארה"ב. המנהיג הצבאי הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן עמד בראש ישיבת המועצה שהתמקדה בנושאי ביטחון במדינה ובדרכים "ליצור אווירה נכונה לדיאלוג". נציגי החונטה אף קיימו אתמול (שישי) מפגש עם כמה מכוחות האופוזיציה והקומוניסטים גינו את המהלך "המיועד להלבין את פשעי הצבא".

יצוין שעל פי מקורות זרים משלחת של בכירים סודנים ביקרה לאחרונה בישראל במטרה לקדם את הקשרים הדיפלומטיים בין המדינות. על פי הדיווח, ביקור המשלחת לווה ונוהל על ידי המוסד ולא על ידי משרד החוץ, בניגוד לנהוג

ח"כ אלי כהן מהליכוד עם מנהיג החונטה הצבאית של סודאן, הגנרל אל-בורהאן (צילום: נרי זוקי, וויקיפדיה)

 

באוקטובר 2020 הכריזו ישראל וסודאן, בתיווך ארה"ב, על נרמול היחסים בין המדינות, ובינואר 2021 חתמה ממשלת סודאן על החלק ההצהרתי של הסכמי אברהם. באוקטובר אשתקד התחוללה בסודאן הפיכה צבאית, והרמטכ"ל עבד-אל פתאח אל-בורהאן הודיע על פירוק הממשלה ופיזור מועצת הריבונות הזמנית ששלטה במדינה מאז הדחתו של הרודן עומאר אל-בשיר.

ח"כ אלי כהן (ליכוד), שהיה השר הישראלי הראשון שביקר בחרטום, נפגש באחרונה עם שגריר ארה״ב בישראל טום ניידס, ושוחח עימו "על החשיבות האסטרטגית של השלמת תהליך הנורמליזציה בין ישראל לסודאן". לדבריו "סודאן היא מהמדינות החשובות והגדולות באפריקה, הנמצאת במיקום אסטרטגי לחופי הים האדום. ההסכם איתה חיוני ליציבות במזרח התיכון ובמזרח אפריקה, ויסייע למנוע כניסת גורמים איסלאמיסטיים, לרבות איראן, לאזור".

עד עתה "ממשלת השינוי" נמנעה מלגנות את ההפיכה הצבאית העקובה מדם ואת השלטון החדש, והמשיכה לקיים עמו קשרים. לאחר הדחתו של אל-באשיר ב-2019 ביקשה הממשלה הזמנית בחרטום לשנות את יחסה לישראל ולקשור עימה קשרים דיפלומטיים, בתמורה להוצאתה מהרשימה האמריקנית של המדינות התומכות בטרור. ארה"ב נעתרה לבקשה ואף הסכימה להעביר לסודאן סיוע כלכלי, אולם שינתה את עמדתה לאחר ההפיכה הצבאית שאירעה בסודאן בשנה שעברה. עם זאת, בממשל ביידן טוענים כי למרות השהיית הסיוע וההתנגדות לשלטון הצבאי, אין כוונה להחזיר את סודאן לרשימת המדינות התומכות בטרור.