מאבק דמוקרטי יהודי-ערבי ברחוב: המענה לאופוזיציה החלולה והחשוכה

כמה מראשי מפלגות האופוזיציה, בהם יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד; יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ; יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי נפגשו השבוע  במשכן הכנסת על מנת, לדבריהם, "לתאם מהלכי התנגדות לחקיקה המואצת שמובילה הקואליציה לצורך קידום הרפורמה המשפטית".

מהצילום שפורסם בתום המפגש נושבת אווירת נכאים. בתום דיון, החליטה חבורתו של לפיד (ראו זה פלא) להחרים את ההצבעה על חוקי ההפיכה המשטרית בקריאה שלישית: "אם החקיקה לא תיעצר ולא תהיה הידברות בין הצדדים, נחרים את כל ההצבעות. כשיונח מתווה הנשיא נשמח להתייחס להצעתו, ואנו מעריכים את מאמציו לקדם הידברות", מסרו הארבעה. בכך, ממשיכים "מנהיגי" האופוזיציה לסלול דרך מלך עבור בנימין נתניהו וממשלתו הימנית הקיצונית.

המתבונן בצילום המפגש מבחין מיד בהיעדרן של שתי סיעות אופוזיציה. הראשונה היא סיעת חד"ש-תע"ל, הקוראת זה חודשים למאבק דמוקרטי ועממי בהפיכה המשפטית ולשילוב האוכלוסייה הערבית בו. השנייה היא סיעת רע"מ בראשות ח"כ מנסור עבאס. כהרגלו, תירץ לפיד את הדרת שתי הסיעות מההצהרה המשותפת על החרמת ההצבעה: "עבאס הוזמן ולא הגיע כי לא הרגיש טוב; עודה עובד על מלא-מלא עם הליכוד – הוא לא חלק מהאופוזיציה".  עבאס אכן "לא מרגיש טוב" עוד מאז הקמת ממשלת הימין הקיצוני, ומסרב לנקוט עמדה נגד הפשיזציה הגוברת בכנסת וברחוב.

אשר ללפיד, זה בגיבוי ליברמן, גנץ ומיכאלי, אימץ ללא בושה את התכסיסים הפוליטיים בהם מרבה להשתמש שותפו לשעבר נתניהו. לפיד סבור כי אם יפיץ דברי שקר ויחזור עליהם שוב ושוב, הם יתקבלו לבסוף כדברי אמת. שקר כזה הוא ההאשמה השערורייתית וחסרת השחר, לפיה חד"ש-תע"ל משתפת פעולה עם ממשלת הימין הפשיסטית.

יו"ר סיעת חד"ש-תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, הגיב לדבריו של לפיד: "האופוזיציה בכנסת מפוררת ומחוררת. מעולם לא ראיתי שחקנים המתאמצים לכבוש שער עצמי בכל הזדמנות. אך זה מצב האופוזיציה בכנסת כיום. אני מזכיר לכולם – בכנסת הקודמת קידמנו את הצעת חוק הנאשם. אם 'קואליציית השינוי' הייתה תומכת בה, היינו היום במצב אחר. להצעת החוק התנגדו לפיד ובנט – בגלל וטו שהטילה איילת שקד".

"התנגדנו אז לממשלה באופן עקבי – ונתנגד לכל ממשלה הפוגעת בציבור שלנו. לפי שעה, האופוזיציה שאכן מאיימת על ממשלת נתניהו מורכבת מהמפגינים הפוקדים את הרחובות בכל יום. אופוזיציה זו מאורגנת ואפקטיבית בהרבה מזו היושבת בכנסת. החבורה של לפיד, גנץ, ליברמן ומיכאלי היא לא יותר מברית טכנית מפוררת", הדגיש.

חברי הקבוצה "מסתכלים לכיבוש בעיניים" סבורים כי ראשי מפלגות האופוזיציה הציוניות הם "אופוזיציה חשוכה וגזענית. הם מסרבים באופן עקבי להעניק ביטוי כלשהו ל-20 אחוזים מהאזרחים, לא כל שכן לנציגיהם. דרוש הסבר, מדוע חבורתו של לפיד ראויה או ערכית יותר מהסמוטריצ׳ים והבן-גבירים. האחרונים לפחות מתנהלים ללא מסכות. הכנסת הישראלית ברובה היא בושה למילה דמוקרטיה – פרלמנט גזעני ליהודים בלבד".

בשורת המאבק בתהליך הפשיזציה המסוכן שמקדמת ממשלת הימין לא תגיע מכיוון האופוזיציה חסרת השיניים. מחאה המונית, המעניקה ביטוי לכלל האזרחים, יהודים וערבים כאחד, תצליח לתרום באופן ממשי למאבק בימין הפשיסטי.