לראשונה: שתי פעילות נבחרו כדי לעמוד בראש מפלגת השמאל הגרמני די לינקה

לראשונה בתולדות גרמניה: שתי פעילות נבחרו כדי לעמוד בראש מפלגת השמאל די לינקה. סוזן הניג-וולסוב וג'נין ויסלר נבחרו לתפקיד בתום ועידה מקוונת – בעקבות מגפת הקורונה. בגלל המגפה המפלגה נאלצה לדחות פעמיים את הוועידה ולבסוף הוחלט לקיימה באופן מקוון בגלל שהשנה ייערכו שש בחירות אזוריות ובחירות כלליות בספטמבר. הניג-ווסלוב היא יו"ר סיעת המפלגה בתורינגיה, בה שולטת די לינק בקואליציה עם הסוציאל-דמוקרטיה והירוקים. ויסלר היא יו"ר הסיעה בפרלמנט בהסה ומנהיגת הפלג השמאלי במפלגה.

בבחירות הפדרליות האחרונות שנערכו בספטמבר 2017, קיבלה די לינקה 9.2 אחוזים מקולות הבוחרים (בהשוואה ל-8.6 אחוזים בבחירות הקודמות ב-2013). המפלגה מיוצגת כעת על ידי 69 חברי בונדסטאג (37 נשים ו-32 גברים), מתוך 709 נבחרים בסך הכל. נבחרי המפלגה חברים בעשרה מתוך שישה–עשר בתי נבחרים של מדינות מחוז, ביניהן במדינת ברלין ובמדינת ברנדנבורג. כמו כן, בראש ממשלת מדינת תורינגיה עומד חבר די לינקה, ואלפי נציגי המפלגה נבחרו לכהן בשלטון המקומי ברחבי גרמניה.

מפלגת די לינקה נוסדה בשנת 2007 כאיחוד של מפלגת הסוציאליזם הדמוקרטי (PDS), שפעלה בעיקר במזרח גרמניה, עם מפלגת העבודה והצדק החברתי – האלטרנטיבה האלקטורלית (WASG) שהתפצלה מן המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של גרמניה (SPD). שמה של המפלגה (די לינקה פירושו בגרמנית "השמאל") מעיד על מיקומה בצד שמאל של הקשת הפוליטית והיא שמה לה למטרה להיאבק בקפיטליזם ולכונן סוציאל-דמוקרטיה.

"המולה" – דיוקניהן של סוזן הניג-וולסוב וג'נין ויסלר על כרזה של די לינק

 

במצע של די לינקה נאמר "אנו מפלגה סוציאליסטית הדוגלת בכינון חלופות למען עתיד טוב יותר. אנו סוציאליסטים דמוקרטים, אנשי שמאל דמוקרטי בעלי ביוגרפיות פוליטיות שונות והשפעות אידיאולוגיות ודתיות שונות, נשים וגברים, מבוגרים וצעירים, ותיקים ומהגרים, אשר התקבצנו יחדיו במפלגת שמאל חדשה. אנו מאמינים בחלום האנושות שייתכן עולם טוב יותר".

עוד נאמר במצע "אנו מאמינים בשיתוף פעולה כלל עולמי ולא בתפיסה שבעל המאה הוא בעל הדעה. עולם שקפיטליזם גלובלי כל-יכול מכתיב את צעדיו אינו עולם שיש לשאוף אליו. מחובתם של עולם העסקים ועולם הפוליטיקה להתמקד בצרכי הקיום ובטובת הכלל… איחדנו את כוחותינו בתנועה פוליטית חדשה הדוגלת בחירות ובשוויון, הנאבקת בנחישות למען שלום, תנועה דמוקרטית וחברתית, אקולוגית ופמיניסטית, פתוחה ופלורליסטית, חדורת רוח קרב וסובלנית. יחד עם אזרחי גרמניה, אירופה והעולם, עם איגודי עובדים ותנועות אזרחיות, אנו מחפשים אחר פתרונות אחרים וחלופות חברתיות. ברצוננו לבנות חברה המושתתת על סוציאליזם דמוקרטי, חברה שבה הכרה הדדית בחירותו ובשוויונו של כל פרט היא התנאי להתפתחות סולידרית של כל אחד ואחת. אנו נאבקים למען שינוי מגמה בפוליטיקה, שינוי שימגר את הקפיטליזם ויסלול את הדרך לתמורה מהותית של החברה".

 

עוד על די לינקה:

משטרת ברלין תקפה משתתפים קומוניסטים בצעדה לזכרה של רוזה לוקסמבורג  

סערה במפלגת השמאל הגרמנית די לינקה על רקע שינוי בעמדתה על לקובה